Jag vill höra om det är någon som har erfarenhet av ett bastuaggregat från Tatpar? Anledningen att jag är intresserad av detta aggregat är att det har en inbyggd vattenmantling som fungerar som varmvattenberedare där man kan ansluta en varmvattentank. Fiffigt eftersom man då kan nyttja värmen från veden även till att få rinnande varmvatten i duschen.
Aggregatet finns att köpa på Saunainter.com på webben. Kruxet är att jag hittar inte några referenser på bastuugnen vilket är lite bekymmersamt.
Om någon har köpt Tatpar eller beställt från Saunainter också för den delen så vill jag gärna höra dina erfarenheter.
Aggregatet finns att köpa på Saunainter.com på webben. Kruxet är att jag hittar inte några referenser på bastuugnen vilket är lite bekymmersamt.
Om någon har köpt Tatpar eller beställt från Saunainter också för den delen så vill jag gärna höra dina erfarenheter.
Hej Jag har Tatpar 116 med 160 kg sten och en harvia vattenvärmare på den.larsevertfrisk skrev:Jag vill höra om det är någon som har erfarenhet av ett bastuaggregat från Tatpar? Anledningen att jag är intresserad av detta aggregat är att det har en inbyggd vattenmantling som fungerar som varmvattenberedare där man kan ansluta en varmvattentank. Fiffigt eftersom man då kan nyttja värmen från veden även till att få rinnande varmvatten i duschen.
Den har inbyggd vattenvärmare på vänster sida som jag inte använder. Den är på 16 Kw och det är i största laget, men jag fyller den en gång med ved och småeldar sen. Bastun är 12 M3 inkl fönster och marmor bakom agget. 50-70 grader räcker, för det är rena ångbastun. 70 grader upplevs som 100 i elbastu (brödrostvibbar)
Jag har nog badat i 300 olika bastur, men det här slår allt, suveränt mjuk värme och man kan ösa på 2 enlitersskopor i rad. (inte decilitermått som är normala skopor) du kan kasta vetten på sidorna.
Jag har bastun i en friggebod och duschar med vattenslang inställd på Dimma inne i bastun, alternativt tar varmvatten ur 22 liters behållaren, det kokar efter 20 minuters eldning. Tänk på att din VVB kommer ev att koka. Vedlängden på F116 är bara 450 mm. Golvet blir inte särskilt varmt.
Fördelarna uppväger, suveränt aggregat, jag har ett Kastor hemma som inte är i närheten. Drar inte mycket ved.
Nackdelen är att plåten ovanför och runt luckan och på sidorna blir vitglödgad och strålar mycket värme. Ska göra en skyddsplåt med uttag för luckan, då jag har ett säte nära aggregatet, bränner på benen. Bilden är tagen innan det sätet sattes upp.
Köpte bastun, dörr skorsten och för få vihtor, även en fin pall. De hade inte dörren på lager, special så det tog någon månad att få hem det.
.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alltså betyg 9/10 på aggregatet. Glöm inte elda ur det innan montage för färgen stinker vid kanske de 2 första eldningarna.
Tack så mycket för svaret. Jag kommer att ha 17 kubiks bastu så jag tror att 125:an passar bättre för mig.