Hade en firma som installerade en luft/vatten värmepump i augusti.
Först hade dräneringen inte tillräckligt fall och frös. De kom tillbaka och åtgärdade, men eftersom pumpen inte kunnat få upp värmen till mer än 13,5 grader kollade jag i dräneringen igen.
Is plugg i röret igen, så inte vidare bra dränering kan man väl säga.
Tycker också det ser ut som att när dräneringsvattnet inte kunnat rinna genom röret, så har det tryckts tillbaka in i maskinen och dränerat genom maskinen. Sen har detta klart också frusit till is.
Tar maskinen skada av detta?
Först hade dräneringen inte tillräckligt fall och frös. De kom tillbaka och åtgärdade, men eftersom pumpen inte kunnat få upp värmen till mer än 13,5 grader kollade jag i dräneringen igen.
Is plugg i röret igen, så inte vidare bra dränering kan man väl säga.
Tycker också det ser ut som att när dräneringsvattnet inte kunnat rinna genom röret, så har det tryckts tillbaka in i maskinen och dränerat genom maskinen. Sen har detta klart också frusit till is.
Tar maskinen skada av detta?
De kan inte ha dränering genom rör ute på vintern. Det kommer alltid att frysa.
Ja, man kan tycka att vatten kommer frysa vid minusgrader borde ingå i grundutbildningen.D Daniel 109 skrev:
Att de skulle sätta värmekabel och isolering på röret känns som en rätt självklar grej för mig. Där är en liten kort kabel som jag antar är värmekabel, men den räcker klart inte långt om dräneringsröret är mycket längre än kabeln + ingen isolering.
Moderator
· Stockholm
· 52 453 inlägg
Som svar på om den kan ha tagit skada. Vi har en luft/vatten VP vid ett fritidshus i fjällområdet. När den var ny så fick vi problem med avrinningsrännan. Det fanns (som extratillbehör) ett tråg med uppvärmning som styrdes från Värmepumpen så att uppvärmninmgen bara gick igång när utdelen avfrostades, och om det var minusgrader ute.
Den var felkonstruerad (vi fick en av de första tillverkade) så vid -15 räckte inte uppvärmningen, det blev is iallafall. Isen växte upp i utedelen så att hela radiatorn där blev ihopfryst, och fläkten stoppades av isen.
Vi fick ett nytt omkonstruerat tråg med högre värmeeffekt. Men det fortsatte vara problem. Det visade sig att isen som hade kommit upp till radiatorn hade fått rören där att tryckas ihop, så det blev dåligt flöde i nedre delen av radiatorn. Detta påverkade avfrostningen så att radiatorn aldríg blev avfrostad i nedre delen.
Vi fick hela utedelen bytt. Sedan har det fungerat.
Den var felkonstruerad (vi fick en av de första tillverkade) så vid -15 räckte inte uppvärmningen, det blev is iallafall. Isen växte upp i utedelen så att hela radiatorn där blev ihopfryst, och fläkten stoppades av isen.
Vi fick ett nytt omkonstruerat tråg med högre värmeeffekt. Men det fortsatte vara problem. Det visade sig att isen som hade kommit upp till radiatorn hade fått rören där att tryckas ihop, så det blev dåligt flöde i nedre delen av radiatorn. Detta påverkade avfrostningen så att radiatorn aldríg blev avfrostad i nedre delen.
Vi fick hela utedelen bytt. Sedan har det fungerat.
Moderator
· Stockholm
· 52 453 inlägg
Men bilderna av röret utan värmekabel ser lite löjliga ut. Det där kan givetvis aldrig fungera.
Eftersom avfrostningen sker på föregångaren, dvs lamellerna på baksidan, är det där isen letar sig upp först om inte det avfrostade vattnet leds bort. Att det är lite is runtomkring pumpen är inte farligt för dess funktion.
Men om hela pumpen blir igenisad kan det bli problem som hempularen skrev. Ett tips är då att snabbt lägga presenning över pumpen och sätta dit en byggfläkt för att få bort det.
Undvik snabba temperaturförändringar, dvs häll inte kokande vatten på det för att få bort isen.
Sen för att fixa ditt problem permanent måste du få dit en värmekabel som går genom hela dräneringsröret hela vägen till du kommer till under mark, annars kommer det alltid bli en ispropp där.
Men om hela pumpen blir igenisad kan det bli problem som hempularen skrev. Ett tips är då att snabbt lägga presenning över pumpen och sätta dit en byggfläkt för att få bort det.
Undvik snabba temperaturförändringar, dvs häll inte kokande vatten på det för att få bort isen.
Sen för att fixa ditt problem permanent måste du få dit en värmekabel som går genom hela dräneringsröret hela vägen till du kommer till under mark, annars kommer det alltid bli en ispropp där.
Det kan påverka hur effektiv pumpen är men 32 eller 40cm är kanske inte en kioskvältare direkt. Det kommer åtminstone göra varken till eller från vad gäller ditt isproblem.M Mortsken skrev:
Skulle det vara lönt att isolera avrinningsröret om man har värmekabel?J JockeHX skrev:Eftersom avfrostningen sker på föregångaren, dvs lamellerna på baksidan, är det där isen letar sig upp först om inte det avfrostade vattnet leds bort. Att det är lite is runtomkring pumpen är inte farligt för dess funktion.
Men om hela pumpen blir igenisad kan det bli problem som hempularen skrev. Ett tips är då att snabbt lägga presenning över pumpen och sätta dit en byggfläkt för att få bort det.
Undvik snabba temperaturförändringar, dvs häll inte kokande vatten på det för att få bort isen.
Sen för att fixa ditt problem permanent måste du få dit en värmekabel som går genom hela dräneringsröret hela vägen till du kommer till under mark, annars kommer det alltid bli en ispropp där.
Beror inte det på hur värmekabeln funkar? Min är kopplad i pumpen. Så jag vet inte om den bara kör vid avfrostning? Och är den variabel eller on/off så att säga? Sitter givaren i kabeln eller utanför? Är det utanför gör ju isolering ingen skillnad.J JockeHX skrev:
😇
Det är nog helt upp till tillverkaren av pumpen att göra precis som de vill. Kolla med supporten. Jag hade varit förvånad om den bara skulle köra när den avfrostade, mer sannolikt är att under en viss utetemperatur så går värmekabeln konstant.F Fideliox skrev:
Och om kabeln är för kort på pumpen som i trådskaparens fall kanske man måste koppla på en separat kabel som inte är kopplad till pumpen överhuvudtaget, men då finns det värmekablar att köpa med inbyggd termostat som under en viss temperatur går igång. Normalt finns den termostaten/givaren utanför röret.