behöver hjälp blir inte klok på detta problem.
gäller ett hyreshus med 7 lägenheter. Tappvattnet går från 60 grader ( börvärde) upp till 80 sen ner till 37 cirka och sen tillbaka för att sen försvinna en stund och sedan komma tillbaka.
gäller en alfa laval med en RVD135 , ställdonet på tappvattnet är ett utbytt SQS35 till ett SAS31.
finns inga felkoder i centralen, har kollat överläckage i samtliga blandare varav en läckte igenom och blev bytt. Rengjort FJV filtret som va aningen grusigt. VVC fungerar som den ska ink backventilen fungerar.
vad har jag glömt kolla?
gäller ett hyreshus med 7 lägenheter. Tappvattnet går från 60 grader ( börvärde) upp till 80 sen ner till 37 cirka och sen tillbaka för att sen försvinna en stund och sedan komma tillbaka.
gäller en alfa laval med en RVD135 , ställdonet på tappvattnet är ett utbytt SQS35 till ett SAS31.
finns inga felkoder i centralen, har kollat överläckage i samtliga blandare varav en läckte igenom och blev bytt. Rengjort FJV filtret som va aningen grusigt. VVC fungerar som den ska ink backventilen fungerar.
vad har jag glömt kolla?
Kanske en givare som sitter lite fel, då kan stlldonet reagera lite sent och för tidigt. Nu vet man inte hur rören är kopplade. Men med VVC så tas värmen kanske ut från något ställe med hetvatten och mixtras i blandningsventilen för VVC. Är det en bit mellan ställdonet och blandningsventilen, kan den delen svalna en del och när ett uttag blir så kan ställdonet gasa på ordentligt. Med påföljd att det blir för varmt och då stänger den, tempen kan då åka JOJO en hel del. Kolla med att ta på rören när det händer. Men pass på 80 C bräns bra.
Givaren sitter på utgående VV , inget hetvatten. Dålig bild på hela centralen, men sådär ser det ut.J jonaserik skrev:Kanske en givare som sitter lite fel, då kan stlldonet reagera lite sent och för tidigt. Nu vet man inte hur rören är kopplade. Men med VVC så tas värmen kanske ut från något ställe med hetvatten och mixtras i blandningsventilen för VVC. Är det en bit mellan ställdonet och blandningsventilen, kan den delen svalna en del och när ett uttag blir så kan ställdonet gasa på ordentligt. Med påföljd att det blir för varmt och då stänger den, tempen kan då åka JOJO en hel del. Kolla med att ta på rören när det händer. Men pass på 80 C bräns bra.
Första bilden VVC med pump och andra bilden värmen med ställdon.
Det är fjärrvärme och normlat så är det en VV ventil som har ett rör mellan sig och en bulb instucken i utgående VV-rör från en växlare. Det är en mekanisk ventil som ger hetvatten till växlaren och mäts/regleras på utgående VV. Hur är tempen på rören till ventilen, pass på det kan vara varmt där.
Det är fjärrvärme och normlat så är det en VV ventil som har ett rör mellan sig och en bulb instucken i utgående VV-rör från en växlare. Det är en mekanisk ventil som ger hetvatten till växlaren och mäts/regleras på utgående VV. Hur är tempen på rören till ventilen, pass på det kan vara varmt där.
Har du tagit ut drivsidan på vvc pumpen och kollat så inte pumpjulet sitter löst på axeln. Då kan det pumpa hyffsat men nästan sluta tidvis.K knibbeman skrev:behöver hjälp blir inte klok på detta problem.
vad har jag glömt kolla?
Jo jag vet. Jobbar med fjärrvärme , men detta ger grillor i skallen på mig. Känns inte som det skulle vara reglercentralen heller då deras andra central ( samma.). Beter sig exakt på samma vis.J jonaserik skrev:Första bilden VVC med pump och andra bilden värmen med ställdon.
OK du är på mammas gata då. Kan det vara något med tryckfall på KV in tro. Lågt flöde och ventilen öppnar så värms det på rätt bra i början och ska återhämta sig på slutet. Blir VV stabilt efter en stund eller svajar det hela tiden. Har ni någon manometer på inkommande KV. Annars går det att sätta en på en KV - kran enkelt i pannrummet.
Som skrivs så är det en större fastighet. Hur är det, finns det serviceavtal med FJV eller eget. Om VV svajar hela tiden, så är det någon form av reglering som inte fungerar som den ska. Hur var det med byte av en central, var detn för VV eller värme.
OK kollade upp lite angående rvd135 . Det är en kombinerad central värme/VV, fär ändra mig lite på funktionen för VV. Kan vara att ställdonet står i fel tidsfaktor, antingen i den eller i reglercentralen. Normalt på VV-sidan ska ventilen gå från max till min på 30 sekunder annars tar det för lång tid.
Dom flesta ställdon och regelrcenraler kan ställas för gångtid, 30 , 90 ,120 sekunder, där dom sista är för värme.
I manualen med början block 15 sidan 47 startar det med VV och sidan 54 så står det om gångtider.
Olika inställningar fortsätter i block 16.
Du får se om tiderna för ställdonet är rätt inställda, när någon byter ett ställdon, så är det lätt att bomma tiderna.. Här finns en Manual om du inte har en.
https://www.skekraft.se/wp-content/uploads/2015/04/Siemens-RVD110-RVD115-RVD1-basdokumentation.pdf
Dom flesta ställdon och regelrcenraler kan ställas för gångtid, 30 , 90 ,120 sekunder, där dom sista är för värme.
I manualen med början block 15 sidan 47 startar det med VV och sidan 54 så står det om gångtider.
Olika inställningar fortsätter i block 16.
Du får se om tiderna för ställdonet är rätt inställda, när någon byter ett ställdon, så är det lätt att bomma tiderna.. Här finns en Manual om du inte har en.
https://www.skekraft.se/wp-content/uploads/2015/04/Siemens-RVD110-RVD115-RVD1-basdokumentation.pdf
Inställd i centralen ja. Men hur är det med ställdonet. åker det jojo när det tappas VV eller ställer det sig ungefär för temp, går nog att se hur det arbetar. Kalibrering av ställdonet enligt sidan 2 i manualen är det gjort-K knibbeman skrev:
Här finns den
https://www.rskdatabasen.se/infodocs/PROD/PROD_19_5354270.pdf
Det vet jag inte, då jag ej bytt det. Får ta en titt på det isåfall, möjligen att så är fallet.J jonaserik skrev:
Sedan Sthlm Exergi införde sin överstyrning för några år sedan har jag haft samma problem i ett flertal undercentraler. Svajande varmvatten men även kraftigt fluktuerande radiatortemperaturer. Varje gång har det löst sig genom att koppla ifrån överstyrningen. Kanske något sådant som spökar?