2 806 läst · 7 svar
3k läst
7 svar
Tappar ur radioatorslinga?
Medlem
· Västernorrland
· 57 inlägg
Jag måste plocka bort en radiator tillfälligt och måste då tappa ur vattnet ur systemet.
Värmepumpen står på våningen under, vilket underlättar antar jag.
Pumpen är en IVT Greenline HT+ E med fristående tank.
Jag har igen aning om vart jag tapapr ur vattnet ur systemet. Manualen säger ingenting om detta heller.
Värmepumpen står på våningen under, vilket underlättar antar jag.
Pumpen är en IVT Greenline HT+ E med fristående tank.
Jag har igen aning om vart jag tapapr ur vattnet ur systemet. Manualen säger ingenting om detta heller.
Medlem
· västra götaland
· 3 inlägg
Prova med säkerhetsventilen ..
Varför behöver du tappa ur?
Det gäller bara att släppa trycket. Riva bort radiatorn och plugga eller sätta dit en förbikoppling (enrörs). gör man på rätt sett kommer det ut obetydligt med vatten på golvet vilket man skyddar men några handdukar.
Det gäller bara att släppa trycket. Riva bort radiatorn och plugga eller sätta dit en förbikoppling (enrörs). gör man på rätt sett kommer det ut obetydligt med vatten på golvet vilket man skyddar men några handdukar.
http://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/62358-lossa-element.html#post426159
Så gjorde jag. Så har du tur har du en stryp ventil du kan stänga och sen termostaten
Så gjorde jag. Så har du tur har du en stryp ventil du kan stänga och sen termostaten
Medlem
· Västernorrland
· 57 inlägg
Hur släpper jag på trycket?
Var sitter säkerhetsventilen?
Varför? Jo, jag håller på att sätta upp nya innerväggar och tilläggsisolerar. Måste därför flytta ut radiatorn några cm från vägg.
Var sitter säkerhetsventilen?
Varför? Jo, jag håller på att sätta upp nya innerväggar och tilläggsisolerar. Måste därför flytta ut radiatorn några cm från vägg.
Du har inte så du kan göra som jag gjorde i länken då?
Trycket släpper du genom att öppna någon avtappningskran till systemet eller via sagda säkerhetsventil.
DEn borde sitta nere vid pumpen. En liten sak med en ratt på och ett avtappningsrör.
Ska du ha elementet infällt eller hänga det på den nya väggen?
annars kanske det funkar med att bara lossa på elementen vrida ut det och staga upp det.
En typ av säkerhetsventil
https://www.rinkabyror.se/prodimg/large/2992.jpg
Trycket släpper du genom att öppna någon avtappningskran till systemet eller via sagda säkerhetsventil.
DEn borde sitta nere vid pumpen. En liten sak med en ratt på och ett avtappningsrör.
Ska du ha elementet infällt eller hänga det på den nya väggen?
annars kanske det funkar med att bara lossa på elementen vrida ut det och staga upp det.
En typ av säkerhetsventil
https://www.rinkabyror.se/prodimg/large/2992.jpg
Har du kulventiler till både T o R på slingorna efter värmekällaren så stänger du dem och släpper lämpligt trycket genom bara att avlufta radiatorn du skall ta bort.brandsaeter skrev:
Har du inte det så använd säkerhetsventilen. Finns vid värmekällan och sitter ofta vi expansionskärlet och det går ett rör från den till en brunn.
Medlem
· Västernorrland
· 57 inlägg
Tackar tackar, nu börjar det klarna.
Jag har dock tänkt om litegranna. Kommer inte att flytta ut elementet, istället ska jag bygga ett elementskydd över. Men jag måste ändå byta ventilerna som är från 60-talet till ett nytt.
Jag har dock tänkt om litegranna. Kommer inte att flytta ut elementet, istället ska jag bygga ett elementskydd över. Men jag måste ändå byta ventilerna som är från 60-talet till ett nytt.