Hej!

Har en thermia diplomat duo som fungerat klockrent i över åtta år nu. Tog bort ett element tillfälligt i ett rum när vi renoverade nu och har sen dess satt tillbaka det och när vi luftade det efter att vi satt tillbaka det så tappade expansionskärlet allt tryck.

Fyllde då på vatten med påfyllnadsventilen vid expansionskärlet.

Gick ner i källaren för nån dag sen och då var det fullt med vatten på golvet under expansionskärlet där röret går ner från kärlet samt att trycket var noll igen. Fyllde på igen och den tappar ut vatten där titt som tätt. När jag trycker på ventilen under kärlet så kommer varken luft eller vatten ut.

Är kärlet trasigt?

C cdt skrev:
Hej!

Har en thermia diplomat duo som fungerat klockrent i över åtta år nu. Tog bort ett element tillfälligt i ett rum när vi renoverade nu och har sen dess satt tillbaka det och när vi luftade det efter att vi satt tillbaka det så tappade expansionskärlet allt tryck.

Fyllde då på vatten med påfyllnadsventilen vid expansionskärlet.

Gick ner i källaren för nån dag sen och då var det fullt med vatten på golvet under expansionskärlet där röret går ner från kärlet samt att trycket var noll igen. Fyllde på igen och den tappar ut vatten där titt som tätt. När jag trycker på ventilen under kärlet så kommer varken luft eller vatten ut.

Är kärlet trasigt?
om/när trycket är noll, istf att fylla på med vatten, pumpa in luft via ventilen till 0,5 bars tryck....

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Jag tappade ur tills trycket var noll. Och pumpade i luft men då stack mätaren snabbt över 1-1.5 bar men ingen luft kommer ändå ut när man trycker på ventilen under kärlet.

Om du menar trycket i systemet så måste du då fortsätta att tappa ur vatten. Du ska hålla systemtrycket under önskat förtryck tills du har rätt förtryck.

Okej. Är bästa stället att tappa ur vatten via säkerhetsventilen vid kärlet?
Värmen har åtminstone funkat bra och inte strulat under dagarna som trycket ändrats.

Det kvittar var du tappar vatten. Säkerhetsventilen fungerar bra att använda.

Okej! Då testar jag det imorgon. Är det mätaren på manometern man bör titta på när man fyller luft till kärlet? Provade med cykelpump först men fick inte i någon lift med den, kanske berodde på att systemet inte var helt tömt?

Nej, där ser du systemtrycket, inte förtrycket. I nödfall kan man ha i lite vatten i kärlet och använda den manometern. Men det är lufttrycket du ska mäta.

Okej! Tack för svar. Då kan jag kolla upp mer under morgondagen om jag får ordning på det!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.