Hej!

Två frågor. Vi vill tapetsera vårt tak i sovrummet. Det är spänntak.

1) Hade ni/tror ni att det går att tapetsera rätt på taket som det är, eller måste det underarbetas på något sätt (någon säger att det måste gipsas. Någon annan säger tapetsera rätt på…)

2) Denna fråga är mer av rent estetiskt slag. Vg se bild. Vi vill tapetsera ned på sidorna (alltså fram till den andra taklisten). Hur hade ni gjort om vi varit i vårt ställe- för att få det snyggast. Låtit listen suttit kvar och målat in den? Tagit bort den och ersatt med något plant (och vad i så fall?) och tapetserat över?

Tack på förhand!
Linda

• Sovrumstak med en bit mönstrad tapet fastsatt för att testa utseendet. Rummet har en enfärgad taklist och gardiner i hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kan gå men hur stabilt är taket när du stryker på lim kommer taket att säcka lite kan vara problem med skarvarna på tapeten skall helst sättas med överlapp. Jag har gjort sådana jobb med armeringsduk på dåliga tak men då lägger man med överlapp som binder ihop duken du får nog göra något liknande

Bo arnold Bo arnold skrev:
Det kan gå men hur stabilt är taket när du stryker på lim kommer taket att säcka lite kan vara problem med skarvarna på tapeten skall helst sättas med överlapp. Jag har gjort sådana jobb med armeringsduk på dåliga tak men då lägger man med överlapp som binder ihop duken du får nog göra något liknande
Om man vill sätta upp gips och tapetsera på, för att göra underlaget mer stabilt- kan man gipsa direkt på spänntaket, eller måste man riva det först?

Riv ner så du ser vad du har under att skruva i är det råspont kan det gå om den är tillräckligt jämn men gamla spänntak kan dölja mycket ojämna undertak o då får man rikta upp med glespanel och det drabbar takhöjden

Skulle gissa att det inte kommer hålla för den extra vikten. Sätta gips på det går absolut inte iaf.

Purre Purre skrev:
Skulle gissa att det inte kommer hålla för den extra vikten. Sätta gips på det går absolut inte iaf.
Alltså under spänntaket finns träplank. Jag tänkte att man skruvar igenom spänntaket och in i plankorna… ☺️

Ta bort spänntaket kan bli ojämnt annars

• Gilla
Manstralen
  • Laddar…
M Manstralen skrev:
Alltså under spänntaket finns träplank. Jag tänkte att man skruvar igenom spänntaket och in i plankorna… ☺️
Ja men är dom dikt an spänntaket eller är det lite olika mellanrum beroende på? Känns som trätaket inte har den bästa finnishen då det ändå skulle täckas för.

Spänntaket är rätt bra uppspänt. Jag kanske inte förstår din tanke, men det spelar väl ingen roll vad trätaket har för finish då vi ändå ska dölja det?

Dethandlar inte om finish men gipsen bör ha en ganska jämn yta att vila på annars blir det inte bra. Vad är det för spänntak papp eller väv. Papp är spikat med nubb i skarvarna kan bli ganska knöligt väv är bara spikat runtom men kan vara spänt på en ram med distans till taket.Som jag ser det försöker du antingen tapetsera rakt på eller tar en kniv o skär ner taket o gipsar.

Så förstår jag bättre. Tack! I barnens rum är spänntaket borttaget. (Väv för övrigt enligt bifogad bild).
Träet är lite ojämn på enstaka platser, men inget grovt… Bifogar bild på deras tak.

• Skadat tak, blottar grovt vävmaterial genom hål i det gröna ytskiktet.
    Skapa konto
  • Trätak i barnens rum efter borttagning av spänntaket, visar ojämnheter på vissa ställen.
    Skapa konto
Väven verkar ligga dict an taket och inget mellanrum.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.