Jag ska tapetsera en vägg i vardagsrummet. Resten av rummet har jag redan målat, men denna vägg ligger ovanför en trappa som blir väldigt bökig att maska, så tapet vore trevligt, tapetklister är betydligt enklare att tvätta bort än färg. Problemet är att underlaget är en målad strukturtapet med nätstruktur (vitt färg med tegelröd svampning a'la 1995 :)).
Jag måste börja med en tjock undelagstapet, sedan en snyggare tapet ovanpå. Frågan är bara om underlagstapeten kommer att sitta fast? Den målade tapeten är ganska tät och suger nog inte alls. Ska jag riva bort den gamla tapeten istället? Vilka är alternaiven? Nya gipsskivor? Jag vill alltså inte kleta med färg. Spackling och slipning kan funka, men städjobbet efter slip kommer att bli vansinnigt jobbigt eftersom det är ca 60 m2 över och under trappan som inte kan stängas till och som är fulla med möbler, bokhyllor och heltäckningsmatta.
 
Ta dit en målare, då kan du få det som du vill utan att färgkladdet blir ditt bekymmer. Med rotavdrag så blir det inte så dyrt, och du slipper huvudvärk...
 
Jag skulle sätta easy cover eller liknande, klart den fastnar jag satte min på målad glasfiberväv för att sen sätta en snygg tapet.
Jag använde mer lim av vårumstyp än rekommenderat och förlimmade också med mycket gott resultat.
 
Får testa med mycket lim då. Ska ta en snutt easycovver och provlimma, får se om det sitter.

Nån målarkludd som ska släppas in och ut och ringas till struntar jag i. Med standarden på huset i övrigt blir det som att lämna in en gammal 240 för att byta fläktremmen... :)
 
Risken är att easycover och tapet blir dyrare än målare med färg...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.