Jag hjälper min dotter och hennes sambo att tapetsera ett rum i deras hus. Väggen är spånplatta och vi har tagit bort all lös tapet så gott det går. Bilden visar hur det ser ut överallt, på vissa ställen är det bara spånplattan kvar då det knappt fanns något lim som höll tapeten på pats. Storleken på det största området med bara spånplatta är ca 2 kvadrat meter. Jag förmodar att limmet drog in i spånplattan när dom förra ägarna av huset tapetserade.

Det jag undrar över. Kan det vara en bra att rolla tapetlim överallt för att se till att inga mer tapetbitar lossnar när det blir dags för spackling och det hela blir fuktigt? Tanken är att tapetlimmet ska hålla allt på plats och fungerar som en slags primer. Är det en bra eller dålig idé?

Vägg med avflagande tapet som exponerar underliggande lager och struktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Åsa Lund
Slabba på med utspätt lim så de sista bitarna lossnar nu, innan tapetsering

• Gilla
Elnovis
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Slabba på med utspätt lim så de sista bitarna lossnar nu, innan tapetsering
Hur mycket ska jag späda limmet?

Åsa Lund
Testa dig fram, det ska vara slaskigt men helst inte rinna
Annars kan du spraya vatten på bitarna med blomspruta

• Gilla
Elnovis
  • Laddar…
Det brukar ofta rekommenderas att rolla tidigare obehandlade väggar med tapetklister innan man tapetserar. Så det är knappast fel att göra. Men jag tror inte att det hindrar sådant som sitter löst från att flaga av.

• Gilla
Elnovis
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det brukar ofta rekommenderas att rolla tidigare obehandlade väggar med tapetklister innan man tapetserar. Så det är knappast fel att göra. Men jag tror inte att det hindrar sådant som sitter löst från att flaga av.
Då borde det bästa vara en kombination av ovanstående metoder. Först blomspruta med vatten så att alla lösa tapeter lossnar. Sen rolla med tapetlim. Därefter spackla för hand eller rullspackel. Sen tapetsering.

• Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.