Suck. Ordnad barnvakt, en förmiddags arbete, kostnad för lim och tapeter åt helsike. En efter en ramlade de ner igen. Vart gick det fel?
Underlaget är OSB Contifinish (glatt ytskikt som ska vara lite vattenavvisande). Limmet var Bostik Cellulosa tapetklister. "Tapeten" var grålumpapp.
Vi har tapetserat hela huset med grålumpapp och cellulosaklister, dock inte med detta klister och aldrig på OSB. När det torkade släppte det helt enkelt från väggen. Frågan är om det var limmet som inte klarade jobbet eller om det var den glatta ytfinishen på OSB:n som limmet inte kunde hugga tag i.
Saken är den att jag delvis bredspacklade väggarna och det släppte lika mycket där. Jag vill gärna inte gipsa hela rummet också. Men om vi skulle prova med tex våtrumslim istället?
Någon som kan ge bra råd?
Underlaget är OSB Contifinish (glatt ytskikt som ska vara lite vattenavvisande). Limmet var Bostik Cellulosa tapetklister. "Tapeten" var grålumpapp.
Vi har tapetserat hela huset med grålumpapp och cellulosaklister, dock inte med detta klister och aldrig på OSB. När det torkade släppte det helt enkelt från väggen. Frågan är om det var limmet som inte klarade jobbet eller om det var den glatta ytfinishen på OSB:n som limmet inte kunde hugga tag i.
Saken är den att jag delvis bredspacklade väggarna och det släppte lika mycket där. Jag vill gärna inte gipsa hela rummet också. Men om vi skulle prova med tex våtrumslim istället?
Någon som kan ge bra råd?
Gips är nog tyvärr vägen att gå, dels så limmet kan sugas in och torka sen är Osb trä och trä rör sig så tapeterna riskeras att spricka.
Sen är gips bra om det skulle börja brinna, kan vara skillnaden mellan liv och död då den bromsar spridningen av elden.
Sen är gips bra om det skulle börja brinna, kan vara skillnaden mellan liv och död då den bromsar spridningen av elden.
Men en OSB borde väl röra sig extremt lite? Vad gäller brandfaran så är resten av huset bestående av tretexskivor så detta lilla rum gör varken från eller till tror jag.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 344 inlägg
Varför ett vattenbaserat lim, cellulosalim vilkens häftförmåga bygger på att limmet kan suga in i ytorna, på en "vattenavstötande yta"?? Byt underlag.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Otur!
Men ett par frågor:
1.
Hade du förlimmat väggskivorna?
Det gör man ju när man tapetserar på sugande underlag, som spånskivor.
Och jag har en känsla av att OSB suger ännu värre.
2.
Varför grålumppapp?
Jag vet att du inte är ensam om att "tapetsera" med det, undrar bara varför.
Om det är för att få ett bra målningsyta brukar man väl använda microlit?
Är det kanske för att få mer struktur på ytan?
Vissa tapeter sätter man ju med vävlim, men jag vet inte riktigt varför.
Är det inte när de är "för täta"?
Den ständiga tvåan, eller trean till och med
Men ett par frågor:
1.
Hade du förlimmat väggskivorna?
Det gör man ju när man tapetserar på sugande underlag, som spånskivor.
Och jag har en känsla av att OSB suger ännu värre.
2.
Varför grålumppapp?
Jag vet att du inte är ensam om att "tapetsera" med det, undrar bara varför.
Om det är för att få ett bra målningsyta brukar man väl använda microlit?
Är det kanske för att få mer struktur på ytan?
Vissa tapeter sätter man ju med vävlim, men jag vet inte riktigt varför.
Är det inte när de är "för täta"?
Den ständiga tvåan, eller trean till och med
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Och, som sagt, förutan att OSB-skivan är rena knäckebrödet, är ju grålumppappen rena läskpappret.
Men, som jag frågade tidigare, varför?
Men, som jag frågade tidigare, varför?