12 559 läst · 16 svar
13k läst
16 svar
Tapet släpper i skarvar efter grundmålning
Sida 1 av 2
Vi är i färd med att måla om en gammal tapetserad vägg i vårt nyköpta hus men har stött på problem.
Kan tilläggas att ingen av oss har målat eller tapetserat om tidigare så vi anade smått att det skulle ske förr eller senare..
Vi har i alla fall rivit ner en ful Bård som satt runt hela väggen samt tagit bort alla tapetskarvar, först med kniv men sedan med tapetskarvhyvel. Efter det har vi slipat, tvättat, grundmålat och spacklat väggen. När vi precis skulle börja måla märkte vi dock att tapeten sitter löst i vissa av skarvarna. Inte jättelöst men står man nära eller knackar lite försiktigt så ser och hör man att det är luft bakom. Vi rev ner den lösa tapeten i en skarv vilket resulterade i att vi fick ta bort och spackla ungefär en halv tapetvåd.
Ska vi fortsätta riva ner och spackla om allting eller hur löser vi det på smidigast sätt?
Kan tilläggas att ingen av oss har målat eller tapetserat om tidigare så vi anade smått att det skulle ske förr eller senare..
Vi har i alla fall rivit ner en ful Bård som satt runt hela väggen samt tagit bort alla tapetskarvar, först med kniv men sedan med tapetskarvhyvel. Efter det har vi slipat, tvättat, grundmålat och spacklat väggen. När vi precis skulle börja måla märkte vi dock att tapeten sitter löst i vissa av skarvarna. Inte jättelöst men står man nära eller knackar lite försiktigt så ser och hör man att det är luft bakom. Vi rev ner den lösa tapeten i en skarv vilket resulterade i att vi fick ta bort och spackla ungefär en halv tapetvåd.
Ska vi fortsätta riva ner och spackla om allting eller hur löser vi det på smidigast sätt?
Medlem
· Västernorrland
· 10 865 inlägg
Det enklaste brukar vara att låta det torka och se hur det blir. Tapeten blir blöt under målningen, inget direkt konstigt i sig och kan då släppa lite men oftast går det tillbaks när det torkat igen. Det kan bli fult efteråt men det är en risk man får ta om man målar på tapet. Finns inga garantier alls på sånt.
Okej. Bör jag grundmåla en gång till först för att se hur det blir eller ska jag köra riktiga färgen med en gång och sen får jag gråta om det blir dåligt?
Har du/någon annan i hushållet höga krav på finish så kommer ni bli besvikna. Ni kommer få olika struktur på spacklade områden och tapet områden. Färgen döljer tyvärr inget utan tvärtom lyfter fram alla skavanker. Enklast är att sätta upp en väv för att få en jämnyta att måla på.
Medlem
· Västernorrland
· 10 865 inlägg
Enklast är att grundmåla en gång och låta det torka ordentligt. Flera dagar helst. Och sen syna och bedöma om det är värt att lägga täckfärgen överhuvudtaget.
Medlem
· Stockholm
· 716 inlägg
En variant är att sätta renoveringstapet. Kostar tyvärr lite gran, men blir garanterat bra.
Okej. Känns ju dumt att göra om ett rum om det ändå inte blir bra sen, kommer störa mig på det i all evighet. Hur skulle det bli om man valde att tapetsera på istället för att måla?
Om man ska använda sån renoveringsväv (eller renoveringstapet) känns det som om man nästan skulle kunna tapetsera med en gång om man tänker arbetstidsmässigt. Men det kanske är olika tapetsorter
Om man ska använda sån renoveringsväv (eller renoveringstapet) känns det som om man nästan skulle kunna tapetsera med en gång om man tänker arbetstidsmässigt. Men det kanske är olika tapetsorter
Medlem
· Stockholm
· 716 inlägg
Ja det blir lite av dubbeljobb. Men skavanker kommer synas igenom en ny tapet likväl som om du målar. Med en renoveringstapet får du en slät yta som du antingen kan måla direkt eller tapetseraMicke_1990 skrev:Okej. Känns ju dumt att göra om ett rum om det ändå inte blir bra sen, kommer störa mig på det i all evighet. Hur skulle det bli om man valde att tapetsera på istället för att måla?
Ahopp. Då får det bli till att skaffa en sån..
Behöver man riva ner den gamla tapeten och spackla först eller är den bara att smälla på renoveringstapeten direkt?
Behöver man riva ner den gamla tapeten och spackla först eller är den bara att smälla på renoveringstapeten direkt?
Medlem
· Stockholm
· 716 inlägg
Allt löst ska bort (inte jätte noga. Grova skavanker spacklas. Men erfarenhet är att en renoveringstapet döljer en hel del ojämnheter. Fråga i färgaffären så får du bra tips. Materialet är baserat på glasfiber, så använd handskar. annars kommer händerna klia...Micke_1990 skrev:
Istället för att måla väggar har vi letat upp enfärgade tapeter och slipper bekymmer och dubbelarbete. Väljer du en bra tapet och som är lite tjockare sväljer det även om du missat lite i spackling. Och vill man ha en lite mattare yta tycker jag att tapen håller sig fräsch längre än målat då det blir ett annat ytskikt, speciellt om du väljer en avtorkningsbar.
Så vi har slutat att måla och kör enbart tapet.
Så vi har slutat att måla och kör enbart tapet.
Beroende av vilken tapet du väljer och kvalite, även enfärgad med svagt ytmönster/struktur, så sväljer den lite missar i underlaget och går inte att påstå att det är likvärdigt med att måla, så den erfarenheten delar jag definitivt inte.P Per i Hamrånge skrev:
När jag målade om en lägenhet och fick enstaka bubblor efter grundmålning, skar jag upp bubblan, petade in lite tapetklister och tryckte till. Spacklade sen över skarven/där jag skar upp, grundmålade igen. Tyckte det var bättre än att få olika struktur pga spackelfläckar.
Moderator
· Stockholm
· 52 386 inlägg
En målare lärde mig att grundmåla väggen ovanpå tapeten med våtrumsgrundfärg först, redan innan spackling. Om man spacklar vid övergången mellan bortriven lös tapet, så gör ofta vattnet i spacklet så att mer tapet släpper. Det hindras av grundfärgen som är väldigt tät. Det här var inför tapetsering på gammal tapet.