Vi har ett hus från början av 1900-talet som renoverades på 70-talet. Då tapetserades ett av rummen med strukturtapet (med sågspån) och samma tapet sattes i taket! Nu har vi rivit ned tapeten och bakom finns putsad vägg och målat (och spacklat tak). Det verkar så jobbigt att spackla och slipa och måla tak (eftersom viss målning/spackel följt med tapeten ned) så vi börjar fundera på om det där med tapet i taket kanske inte var en så dum ide.

Men jag har aldrig hört om tapeter i taket förut. Beror det på att det är en vansinnig ide eller skulle detta vara lättare än att måla, t ex att sätta upp något typ Easy Cover.

Ett par kompisar satte väv (dom små rutorna) i taket och målade vitt. Blev inte allt tokigt :) Fördelen med det sättet är väl att man inte behöver spackla superslätt, små skavanker gör inget. Fast sen ska det limmas och målas oxå. Men som sagt spackla måste du göra hur eller hur!

Förresten! Din signatur Nymedgammalthus?! Betyder den att det är ett riktigt GAMMALT hus? Då är spånt i taket fint, kanske tom råspånt. "Bara" att spika upp och måla!

har precis satt glasfiberväv och målat på i taket i köket. under har vi gips 13 mm som är slätt underlag, men ändå är det sjuhelsikes arbete med att spackla och slipa fint, men var faktiskt lättare att spackla taket än väggen tyckte jag. tilläggas bör nog att vi tog den finaste väven och satte i taket, så underarbetet måste va till 100% men resultatet blev mycket bra! så mitt råd är att välj hur ni ska göra med taket beroende på hur jämnt underlaget är och hur mycket arbete ni vill lägga ner...

Ett gammalt hus rör i regel litet på sig också så jag kan varmt rekommendera glasfiberväv i taket. Risken för sprickor är då väldigt liten, mot om det bara är spacklat och målat.

Jag vill bara hålla med korsriddaren. I ett gammalt hus är det att föredra att använda glasfiberväv i taket för att undvika sprickor. Om man vill ha ett helt slätt tak bredspacklar man över väven, som då fungerar som en armering. Det finns inte mycket som skämmer så mycket som ett tak som spricker och flagar.

Mhabbe

Jag bor i ett 60 tals hus. Vi har nånslags spänt väv i taket. Ser riktigt fint ut faktiskt så länge man inte gör hål i den. Väven sitter bara fast i kanterna under taklisterna. Slätt och fint!
Kan detta va nåt? ::)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.