Hej

Vi har ett 1½-planshus från 1965. Ovanvåningen blev nog inte inredd förrän i början av 90-talet och jag har sett att det är gjort enligt konstens alla regler med ångspärr, isolering och luftspalt.

Nu har jag renoverat färdigt köket inklusive rivit ner det gamla innertaket och satt upp nytt. Något som jag blev lite förvånad över var att det inte fanns någon ångspärr ovanför innertaket, eftersom det när huset byggdes var gräns mot den ouppvärmda vinden. Men jag antar att man kanske byggde hus -65 utan ångspärr i innertaket...?

Men det känns som att ovanvåningens korrekta ångspärr blir lite tillintetgjord eftersom botten av krypvinden (dvs bottenvåningens tak längs med husets långsidor) saknar ångspärr?

Men, men, det är som det är och jag tänker inte göra om det... När jag öppnade upp en lucka ut till krypvinden för att installera ny imkanal såg det väldigt fint ut (torrt, rent, ingen lukt, ingen synlig påväxt). Krypvinden är ordentligt ventilerad med stora ventiler i båda gaveländarna.

Nu till min egentliga huvudfråga: Jag ska inreda en ny tvättstuga på bottenvåningen, det blir världens minsta på ca 4m2. Den kommer att ligga i mitten av huset så dess tak kommer inte vara under krypvinden. Jag har för avsikt att ha en avfuktare där för kunna hängtorka tvätt i utrymmet. Frågan är om jag ska smälla upp ångspärr i detta utrymmets tak eller om det är bättre att strunta i det...? :S

Mvh
Mats

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.