Ska bygga ett 10 meter långt staket från Drömminge där 45x45-reglar i trä träs igenom metallstolpar enligt bilden nedan. Höjden blir mellan 80 cm och 110 cm.

Har lite ångest över hela projektet främst pga nedanstående frågor, skulle verkligen uppskatta lite feedback på hur jag ska tänka här:

  • Är ett avstånd på 1,4 meter lagom? Jag vill verkligen undvika att reglarna sviktar eller vrider sig men tycker att lite längre avstånd kanske ser mer proportionerligt ut. Andra alternativ är 1,25 meter eller 1,67 meter.

  • Jag behöver grundolja och måla reglarna innan montering, finns det då risk att de slår sig eller vrider sig medan de ligger på målarbockarna?

  • Tips på hur jag får tag på 45x45-reglar i så bra kvalité som det bara går?


staket-dromminge-191203-3-600x400.jpg
 
Svikten avgör du genom att prova en regel mellan 2 bockar, jag håller på 1,67 tills jag är överbevisad.
Trä är trä och en del vrider sig och de får man använda någon annanstans, man får räkna med lite spill.
Protte
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Man kan inte skruva en ribba på bägge sidorna mitt emellan stolparna för att reglarna ska hålla lite samma avstånd mellan varandra.
Blir det samma färg som övrigt trä så blir dom lite mer osynligt jämfört med dom svarta stolparna.
 
Om inte fraktkostnaderna är för stora så skulle jag satsat på att testa mig fram. Köpa ändstolpar och en mellanstolpe och montera upp provisoriskt. Dels för att känna mig fram vilket avstånd jag tycker är snyggast, välja två av de alternativ du anger och montera in ett gäng 45or.

Det är oerhört svårt att svara på hur mycket svikt det blir, hur mycket de vrider sig osv eftersom kvaliteten skiljer sig enormt. Att de vrider sig mer eller mindre kan jag nog lova, frågan är mest om det går att få in dem genom stolparna när de är färdigmålade utan att skrapa sönder dem helt. Men du kanske tänkt slut-måla på plats sen?

Tyvärr kan ju anledningen till att de bara visar tryckimpregnerat virke vara att de inte heller lyckats få till målning och montering!
 
  • Gilla
Mach77777 och 1 till
  • Laddar…
Som gjort för att det ska skita sig. 45 or är väl allt som oftast inge bra att bygga med då de lätt vrider sig. Vill man sen byta någon lär det bli svårt att få in en ny om det inte är öppet tillräckligt långt åt sidorna.
Undvik reglar med stora kvistar.
 
Jag har byggt en 4x4m kaninbur med ståhöjd för vuxna (strax över 2m högt) av 45x45 och inte 17 har de vridit sig inte.
 
Köp en lott.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Såga eller köp tunna laminat och limma ihop en regel som är 50x50.
Låt den ligga.
Hyvla sedan ner den till 47x47
Låt den ligga.
Hyvla ner till 45x45
Eller såga 50 mm remsor av bra 22 mm plywood, limma, Hyvla ner till 47 mm, slipa och spackla sedan ner till 45.

En enklare variant är att klyva 45x45 och limma ihop med den ena biten roterad 180 grader så att tidigare utsida hamnar mot sågsidan på den andra biten. Vill något vrida sig så kommer den andra biten vilja vrida sig något så när lika i motsatt riktning och krafterna tar ut varandra.

Enklast är närmaste fyrkantsprofil i stål.

Fast alla alternativen känns överdrivna för ett staket.. Om inte annat så tar de tre första mycket mer tid och kräver att man är van vid samtliga moment.

Sortera vid inköp, montera snabbt och var beredd på att byta några.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
L Lund skrev:
Ska bygga ett 10 meter långt staket från Drömminge där 45x45-reglar i trä träs igenom metallstolpar enligt bilden nedan. Höjden blir mellan 80 cm och 110 cm.

Har lite ångest över hela projektet främst pga nedanstående frågor, skulle verkligen uppskatta lite feedback på hur jag ska tänka här:

  • Är ett avstånd på 1,4 meter lagom? Jag vill verkligen undvika att reglarna sviktar eller vrider sig men tycker att lite längre avstånd kanske ser mer proportionerligt ut. Andra alternativ är 1,25 meter eller 1,67 meter.

  • Jag behöver grundolja och måla reglarna innan montering, finns det då risk att de slår sig eller vrider sig medan de ligger på målarbockarna?

  • Tips på hur jag får tag på 45x45-reglar i så bra kvalité som det bara går?


[bild]
Märkligt staket. Hur skarvar man? Inne i stolpen? Iallafall kan du ta en tving som handtag och vrida regeln rätt där det inte funkar.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.