Hej

Har bott i mitt hus i 3 år och tänkte dela med mig mina tankar kring husägandet och vad jag som är viktigast för mig...

Min säkerhet och hälsa i huset är det viktigaste. Både när jag bara bor i huset och när jag utför arbeten på huset. I det ingår elsäkerhet och brandsäkerhet.

Efter säkerhet och hälsa så är det viktigaste att må bra i husägandet och att låta saker ta sin tid. Inte stressa fram beslut som jag ännu inte har landat i.

Taket, grunden, vatten och avlopp kommer först när det gäller det tekniska.
Efter det kommer uppvärmning, ventilation, fönster/dörrar och isolering.
Det är bara en ungefärlig lista, om tex ett fönster är helt trasigt så kanske det är viktigare just nu än att gräva grunden.

Vid arbeten i huset är det bäst att första insamla information och sedan planera det som skall göras. Efter det gäller det att ha rätt tillvägagångsätt, rätt utrustning och rätt material för att utföra arbetet. Allting tar sin tid och all tid som läggs på planeringsstadiet tjänar jag igen flera gånger om vid utförandet.

Vad tycker ni om mina tankar här ? I mitt hus så tänker jag att jag vill sätta upp fler brandvarnare och brandsläckare med tanke på min säkerhet. När jag tänker efter ett så behöver jag även bättre skyddsutrustning och verktyg. När det gäller det tekniska så står det rostiga avloppet på tur att åtgärdas ! :rofl:

Redigerat:
Vad tycker ni om mina tankar här och vilka insikter har ni själv fått som husägare ?

T Thermacell skrev:
Vad tycker ni om mina tankar här och vilka insikter har ni själv fått som husägare ?
Låter klokt resonerat. Även att ha en budget för oförutsedda utgifter samt veta hur man säkerställer husets och sin egen hälsa vid ex. långvarigt strömavbrott.

• Gilla
Thermacell
  • Laddar…
Ja precis det är också superviktigt !

Jag tänker att oavsett vad man grejar med och hur illa det för stunden ser ut är det viktigt att ha en plats i hemmet som inte ser ut som ett bygge. En plats att vila och äta. Städning och trivsel är A och O för att i längden stå ut med eländet. Typ.

• Gilla
ådal och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.