Hej!
Ny på forumet här och skulle gärna vilja ha lite input kring en hallmöbel jag planerar att bygga.
Skissen jag gjort är inte helt fullständig men behöver kolla med folk som har lite mer kunskap om det ens går att genomföra. Behöver också råd kring materialval och storlek osv.
Skiss av hallmöbel med hyllor, sittdel och sektion för klädhängare, byggd av ribbor, planerad i trä som furu eller björk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skiss av hallmöbel i trä med ribbor; djup sektion för sittplats. Struktur vinkelrät och fästs i varandra för stabilitet.
Skapa konto

Grundidén var att använda mig av planhyvlad furu 21x21 men misstänker att det kanske blir för klent då den djupare mittsektionen ska kunna gå att sitta på. Möbeln kommer byggas från väggen och utåt där varje ny ribba fästs (spikas? skruvas?) i den föregående.

Mängden material kommer ju bli rätt omfattande men är beredd att lägga ner lite pengar om jag vet att det kommer bli bra i slutändan. Kikade på Calexico där jag exempelvis kan få 100 m planhyvlad furu 33x33 för 9000:- eller björk för 7000:-

Tack på förhand och hoppas det inte är alltför oklart :)

• Gilla
ConnyK
  • Laddar…
Du kanske kan provbygga sitt-sektionen för att testa både sammanfogning och hållfasthet. Att sitta på flera 21x21 borde gå bra, att sitta på bara den yttersta känns mer riskabelt

• Gilla
Turbopurjo och 2 till
  • Laddar…
Det är ganska svårt att bygga möbler som amatör. Det finns liksom en anledning till att många bygger trädäck men inte kök eller hyllor.

Det svåra är finishen. Det är lätt att det ser ut som något nån gjort i träslöjden.

Det finns ju exempel på forumet där nån har lyckats bygga riktigt fint men jag tror att det antingen inte var första jobbet eller så har det lagts väldigt många timmar.

Att köpa något färdigt som liknar det du tänker dig är nog inte så dyrt men att bygga det där och få det riktigt snyggt kan ta flera veckors arbete.

Du får göra det för att lära dig och som hobby i så fall....👍☺️

Ellagård Ellagård skrev:
Du kanske kan provbygga sitt-sektionen för att testa både sammanfogning och hållfasthet. Att sitta på flera 21x21 borde gå bra, att sitta på bara den yttersta känns mer riskabelt
Absolut, det skulle jag ju kunna göra. Blir jag nojig skulle jag ju även kunna förstärka eller helt enkelt ha 21x45 på just sittdelen även om det kanske inte blir lika snyggt.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är ganska svårt att bygga möbler som amatör. Det finns liksom en anledning till att många bygger trädäck men inte kök eller hyllor.

Det svåra är finishen. Det är lätt att det ser ut som något nån gjort i träslöjden.

Det finns ju exempel på forumet där nån har lyckats bygga riktigt fint men jag tror att det antingen inte var första jobbet eller så har det lagts väldigt många timmar.

Att köpa något färdigt som liknar det du tänker dig är nog inte så dyrt men att bygga det där och få det riktigt snyggt kan ta flera veckors arbete.

Du får göra det för att lära dig och som hobby i så fall....👍☺️
Jag är med på hur du tänker och uppskattar att du pekar ut svårigheter med projektet. Det blir absolut ett bygge där jag kommer behöva lära mig under processen även om jag inte är helt novis när det kommer till att snickra. Känns mycket roligare att försöka bygga något eget, helt anpassat efter min rätt snåriga hall än att köpa någon själlös standardmöbel. Det viktiga är att jag vet att det kommer bli hållbart och helt enkelt är görbart.

Jag ser en risk oavsett om dimensionen är 21x21 eller 33x33, och det är att plankorna slår sig. Även om det köps planhyvlat kommer en sådan planka inte vara rak över hela sin längd, och den kommer va än mindre rak när den byter miljö.

En böjning på nån mm på de sträckorna som syns i bilden får du nog räkna med. Det är kanske inte hela världen, men om en planka slår sig på ena hållet och den bredvid på andra hållet så "dubblas visuella felet" o det kommer se rätt risigt ut. Iaf för de långa vertikala sektionerna till höger hade jag övervägt mellanklossar eller liknande som håller styr på plankorna. Likt det där mönstret du lagt in.

• Gilla
Turbopurjo
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Jag ser en risk oavsett om dimensionen är 21x21 eller 33x33, och det är att plankorna slår sig. Även om det köps planhyvlat kommer en sådan planka inte vara rak över hela sin längd, och den kommer va än mindre rak när den byter miljö.

En böjning på nån mm på de sträckorna som syns i bilden får du nog räkna med. Det är kanske inte hela världen, men om en planka slår sig på ena hållet och den bredvid på andra hållet så "dubblas visuella felet" o det kommer se rätt risigt ut. Iaf för de långa vertikala sektionerna till höger hade jag övervägt mellanklossar eller liknande som håller styr på plankorna. Likt det där mönstret du lagt in.
Jag förstår. Yes, det är tänkt att ha mellanklossar i toppen och botten av de vertikala sektionerna också. Tänker att det är det mest känsliga ställena? Mönstret var ju en lösning för att just styra ribborna men kan va värt att ha med fler då. Tack för bra input!

Turbopurjo Turbopurjo skrev:
Jag förstår. Yes, det är tänkt att ha mellanklossar i toppen och botten av de vertikala sektionerna också. Tänker att det är det mest känsliga ställena? Mönstret var ju en lösning för att just styra ribborna men kan va värt att ha med fler då. Tack för bra input!
Toppen o botten ser jag som obligatoriska, men även mittstyrning på längre partier. Framförallt på den mellersta vertikala sektionen skulle jag lagt till mittstyrning.

• Gilla
Turbopurjo
  • Laddar…
Turbopurjo Turbopurjo skrev:
Absolut, det skulle jag ju kunna göra. Blir jag nojig skulle jag ju även kunna förstärka eller helt enkelt ha 21x45 på just sittdelen även om det kanske inte blir lika snyggt.

Jag är med på hur du tänker och uppskattar att du pekar ut svårigheter med projektet. Det blir absolut ett bygge där jag kommer behöva lära mig under processen även om jag inte är helt novis när det kommer till att snickra. Känns mycket roligare att försöka bygga något eget, helt anpassat efter min rätt snåriga hall än att köpa någon själlös standardmöbel. Det viktiga är att jag vet att det kommer bli hållbart och helt enkelt är görbart.
Uppdatera gärna tråden med resultatet och antal timmar!
Det fanns en tråd där nån byggde sin egen akustikpanel som jag påminns om. Sammanfattningen där var väl att det blev jättefint men jämfört med att köpa färdig var väl timpengen 25 kr eller nåt.
Så det är ju för tillfredsställelsen att ha gjort något själv man gör det. Pengar sparar man inte om man inte har obegränsat med tid....

• Gilla
Turbopurjo
  • Laddar…
Uppdaterade skissen med lite större dimension på ribborna och fler mellanklossar. La inte så stor vikt med att få mönstret snyggt men bara så att en fattar principen. Ändrade även så att de yttersta ribborna är vertikala och inte horisontella - kändes spontant stabilare.

3D-modell av en förvaringsenhet med större ribbordimensioner och fler mellanrum. Innehåller hyllor och klädhängare, visar konstruktionens princip.
Skapa konto

Jag gillar konceptet! Som Ola skrev så behöver du ha något som tvingar ribborna att hålla sig i samma plan. Rundstång av metall (mässing, rostfritt eller vad som passar smaken) kan vara ett lite diskretare sätt att få in det på ställen där det inte passar med mönster gjorda av klossar.
Vad det gäller knutarna där du har korsvirke skulle jag nog satsa på en träplugg av klenare diameter, främst för att göra det lättare att rikta upp allt när det är dags att limma ihop det. Borrar du alla plugghålen i samma mall borde det bli hyffsat repeterbart (mallen ska hjälpa med både läge och riktning på hålen).

Vad det gäller hållfastheten borde 21mm i kvadrat hålla bara du är kinkig med fiberriktningen och att det är kvistfritt (kan iofs vara knivigt att få till om man köper färdighyvlat).

• Gilla
Turbopurjo och 1 till
  • Laddar…
P Pettman skrev:
Jag gillar konceptet! Som Ola skrev så behöver du ha något som tvingar ribborna att hålla sig i samma plan. Rundstång av metall (mässing, rostfritt eller vad som passar smaken) kan vara ett lite diskretare sätt att få in det på ställen där det inte passar med mönster gjorda av klossar.
Vad det gäller knutarna där du har korsvirke skulle jag nog satsa på en träplugg av klenare diameter, främst för att göra det lättare att rikta upp allt när det är dags att limma ihop det. Borrar du alla plugghålen i samma mall borde det bli hyffsat repeterbart (mallen ska hjälpa med både läge och riktning på hålen).

Vad det gäller hållfastheten borde 21mm i kvadrat hålla bara du är kinkig med fiberriktningen och att det är kvistfritt (kan iofs vara knivigt att få till om man köper färdighyvlat).
Kul! Bra tankar, tack!

Sågade upp en 21mm kvadrat av någon bit gran (tror jag) jag hittade i spillvirkeshögen. Fritt upplagd på bockar med ca 6dm emellan sviktar den lite under min kroppsvikt på runt 90kg.

• Gilla
Turbopurjo
  • Laddar…
P Pettman skrev:
Rundstång av metall (mässing, rostfritt eller vad som passar smaken) kan vara ett lite diskretare sätt att få in det på ställen där det inte passar med mönster gjorda av klossar.
Jag funderade också på det när jag föreslog mellansupport, problemet som jag ser det är att genomgående metallstänger inte kommer ge axiell styrning såvida man inte limmar varje pinne på stången. Den limningen är inte helt trivial.

Man kan ju också gå på rörstumpar i planförsänkta hål, det ger möjlighet till skruv mellan varje (eller genomgående helgängad stång som täcks av rören, yttersta raden får man ta han om på annat vis eller sätta en snygg gängad hatt där).

Jag kanske överanalyserar risken att plankorna slår sig på alla håll...

• Gilla
Turbopurjo
  • Laddar…
P Pettman skrev:
Sågade upp en 21mm kvadrat av någon bit gran (tror jag) jag hittade i spillvirkeshögen. Fritt upplagd på bockar med ca 6dm emellan sviktar den lite under min kroppsvikt på runt 90kg.
Ah, perfekt! Bredden på sittdelen är 50cm så det låter ju ändå som att det skulle kunna funka då.

Ola C Ola C skrev:
Jag funderade också på det när jag föreslog mellansupport, problemet som jag ser det är att genomgående metallstänger inte kommer ge axiell styrning såvida man inte limmar varje pinne på stången. Den limningen är inte helt trivial.

Man kan ju också gå på rörstumpar i planförsänkta hål, det ger möjlighet till skruv mellan varje. Dock tveksam till hur mycket radiell styrning det ger o kan va svårt att få plats med i 21x21.

Jag kanske överanalyserar risken att plankorna slår sig på alla håll...
Bättre att tänka ett extra varv iaf. I nuläget känns det dock lättare och lite roligare att sätta klossar och göra det så snyggt jag kan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.