Hej,
Min lägenhet har fått nedslag vid OVK och en åtgärd var att byta tallriksventiler, där RKT rekommenderades.
Nuvarande ventiler har plastramar men jag hittar ingen liknande RKT med ramar, finns det? Eller finns det någon annan ram man kan använda så det täcker den gamla ram-ytan?
En annan ventil är galler, där det behövdes bytas till en reglerbar. Jag har kollat på några andra gallerventiler, men de ser inte heller reglerbara ut. Behöver jag byta till en tallriksventil där också?
Mvh
Min lägenhet har fått nedslag vid OVK och en åtgärd var att byta tallriksventiler, där RKT rekommenderades.
Nuvarande ventiler har plastramar men jag hittar ingen liknande RKT med ramar, finns det? Eller finns det någon annan ram man kan använda så det täcker den gamla ram-ytan?
En annan ventil är galler, där det behövdes bytas till en reglerbar. Jag har kollat på några andra gallerventiler, men de ser inte heller reglerbara ut. Behöver jag byta till en tallriksventil där också?
Mvh
Några bilder på hur det ser ut med dina ventiler hade underlättat.
Skulle, från din beskrivning, gissa på att det behövs någon ventil som är justerbar och täcker hela rörutloppet.
Vem som tillverkar ventildetaljen borde vara okritiskt.
Skulle, från din beskrivning, gissa på att det behövs någon ventil som är justerbar och täcker hela rörutloppet.
Vem som tillverkar ventildetaljen borde vara okritiskt.
Hej,
Här kommer bilder på bortplockade ventilen, hålet där ventilen satt och på gallerventilen
Här kommer bilder på bortplockade ventilen, hålet där ventilen satt och på gallerventilen
Troligtvis är det att det ska vara som mothåll för brand så det inte går upp till granne eller tak. Kan vara att det är någon gemensam pipa upp och blir det eld så ska det inte kila in till någon granne. Från köken brujar det vara en egen pipa, men finns som är gemensamma med. Med gemensam så får man inte sätta en köksfläkt, som kan blåsa matos till granne.Tobbe97 skrev:
En sak jag reagerade direkt på men det kan ju vara annorlunda i verkligheten. Det ser ut som ventilationsröret sitter längre in än väggen. Sluter verkligen ventilen tätt mot röret eller har du en öppning mellan rör och anslutning på ventilen.
Vad slog OVK ned på? Var det inte luftflöde som de ansåg var dåligt?
Tobbe97 skrev:Hej,
Mvh
Renoverare
· Uppsala
· 1 812 inlägg
Ventilation och OVK-åtgärder är väl en föreningsfråga och alltså någonting som ligger på styrelsen? Jag håller med @svebbe om att det verkar vara mellanrum mellan rör och ventil och då är det inte så konstigt om flödet är dåligt.
Jag tycker att du borde maila den bilden till styrelsen och be dem se till att det åtgärdas. Av försäkringsskäl bör du inte hålla på med de system som är föreningens ansvar.
Jag tycker att du borde maila den bilden till styrelsen och be dem se till att det åtgärdas. Av försäkringsskäl bör du inte hålla på med de system som är föreningens ansvar.
J jonaserik skrev:Troligtvis är det att det ska vara som mothåll för brand så det inte går upp till granne eller tak. Kan vara att det är någon gemensam pipa upp och blir det eld så ska det inte kila in till någon granne. Från köken brujar det vara en egen pipa, men finns som är gemensamma med. Med gemensam så får man inte sätta en köksfläkt, som kan blåsa matos till granne.
Henningelvis skrev:Ventilation och OVK-åtgärder är väl en föreningsfråga och alltså någonting som ligger på styrelsen? Jag håller med @svebbe om att det verkar vara mellanrum mellan rör och ventil och då är det inte så konstigt om flödet är dåligt.
Enligt stadgarna så har bostadsrättsinnehavaren ansvar för ventilationen som bara är till lägenheten.S svebbe skrev:En sak jag reagerade direkt på men det kan ju vara annorlunda i verkligheten. Det ser ut som ventilationsröret sitter längre in än väggen. Sluter verkligen ventilen tätt mot röret eller har du en öppning mellan rör och anslutning på ventilen.
Det är ett mellanrum mellan röret, tidigare satt det är ett rör som liknade ett dammsugarrör, som ska bytas till ett spirorör. Det är en väldigt gammal lägenhet ifrån 1912 som verkar ha några tveksamma val till ventilation och tidigare dålig utförelse av OVK. Det är självdrag så man mäter inget luftflöde, utan det är anmärkningar för att få till godkänd ventilation
Renoverare
· Uppsala
· 1 812 inlägg
Habo tror jag är den enda tillverkaren som har tallriksventiler i plåt med fyrkantig ram som liknar den plastventilen du har plockat bort. Finns 100x100, 125x125 och kanske även 150x150 har jag för mig. Jag har sökt lite på det, eftersom jag funderade på att byta ventiler i källaren. Utbudet är inte jättestort tyvärr, då de flesta ventiler jag hittade är runda.
Liknande trådar
-
VVS hjälp! Hur koppla blandare, tvättmaskin och torktumlare?
Tvättstuga -
Montering frånluft torktumlare
Vitvaror -
Torktumlare Bosch Avanti torkar
Vitvaror -
Finns det bra kombinerade tvättmaskiner och torktumlare?
Vitvaror -
Varför så förtvivlat svårt att hitta bockverktyg för 15 mm prisol?
Vatten & Avlopp