Öppen taklampans sockel med nytt, grönt elektriskt uttag oanslutet, indikerar problem med installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tak med öppet eluttag och oskalade kablar med anslutningsklämmor synliga.
Skapa konto
Öppen taklampans sockel med nytt, grönt elektriskt uttag oanslutet, indikerar problem med installation.
Skapa konto
Taklampan slutade fungera. Var inte glödlampan eller armaturen som var trasig. Bytte det gamla uttaget mot ett nytt men det fungerar ändå inte ( lyste 2 sek vid ett tillfälle ). Funderar om kablarna inte får kontakt, behöver skalas mer för att nå in?

Med min faspenna som kontroll verkar tändtråden ha spänning

Skandiamannen Skandiamannen skrev:
Taklampan slutade fungera. Var inte glödlampan eller armaturen som var trasig. Bytte det gamla uttaget mot ett nytt men det fungerar ändå inte ( lyste 2 sek vid ett tillfälle ). Funderar om kablarna inte får kontakt, behöver skalas mer för att nå in?

Med min faspenna som kontroll verkar tändtråden ha spänning
Fastnade kablarna?
Tycker mig se en bild med måttsättningspilar:
Närbild av en plastdetalj med markerade måttsättningspilar och cirkel runt text.
Skapa konto

blackarrow blackarrow skrev:
Fastnade kablarna?
Tycker mig se en bild med måttsättningspilar:
[bild]
Aha, det hade jag missat, ska skalningen vara lika lång som området du ringat in?

Om markeringen är skalenlig vet jag inte, men det står 11 mm.

useless useless skrev:
Om markeringen är skalenlig vet jag inte, men det står 11 mm.
Tack

Vad har hänt med uttaget? Ser ut som att en plint brutits loss till höger. Det kan inte vara så att glapp har uppstått när den brutits?

Även viktigt att alla kardelerna kommer in, ser ut som att några vikts ut när de pressats in.

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
D Dm9 skrev:
Vad har hänt med uttaget? Ser ut som att en plint brutits loss till höger. Det kan inte vara så att glapp har uppstått när den brutits?

Även viktigt att alla kardelerna kommer in, ser ut som att några vikts ut när de pressats in.
Nja, rummet är ojordat. Det är jag själv som knipsat loss den tomma jordplinten på det nya uttaget för att jag skulle få in det i hålet i taket..

Förstår att det är viktigt att alla kardellerna träs men en enstaka lös kardel skulle väl inte förklara mitt problem

Har du alltså ett jordat uttag utan ansluten jord? Det är i så fall fel. Men det har inget med problemet att göra.

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Har du alltså ett jordat uttag utan ansluten jord? Det är i så fall fel. Men det har inget med problemet att göra.
Nä inte alls, det har inget jordbleck. Det jag menade var att det finns en tom plasthylsa på uttaget där jorden vanligtvis ansluts i de fall de aktuella uttaget har en jordanslutning, det var denna del jag nöp bort.

I själva verket finns jord i taket men då resten av rummet är ojordat valde jag att köra ojordat även i taket.

För övrigt fungerar det fortfarande inte trots välskalade kablar

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Du hade alltså indikation på spänning i tändtråden? Mät även på nollan, med lampan ansluten. Om det är avbrott på nollan längre fram så får du spänning även på den via lampan. När det fungerar skall det vara noll volt där.

E
Varför är kardelerna så vikta, är det verkligen FK så du inte fått fatt i RK av misstag? Då är det tunnare = mjukare trådar.

Annars gäller det att du pressar ordentligt för att få ut kardeler, skala om och tryck in, går det inte lägg upp en närbild.

H hempularen skrev:
Du hade alltså indikation på spänning i tändtråden? Mät även på nollan, med lampan ansluten. Om det är avbrott på nollan längre fram så får du spänning även på den via lampan. När det fungerar skall det vara noll volt där.
Tack för svar, såvitt jag kunde bedöma med min faspenna så fanns spänning på tandtråden men inte på nollan

E El-Löken66 skrev:
Varför är kardelerna så vikta, är det verkligen FK så du inte fått fatt i RK av misstag? Då är det tunnare = mjukare trådar.

Annars gäller det att du pressar ordentligt för att få ut kardeler, skala om och tryck in, går det inte lägg upp en närbild.
Hej, tack för svar! Vet inte om det är Fk eller Rk, var de kablar som fanns i taket...kardelerna ser lite tilltufsade ut, tror du att det kan vara det som gör att det inte fungerar? Förstod inte riktigt hur du menade att jag skulle göra?

Taklampan slutade fungera.
Helt plötsligt eller i samband med något?
Var inte glödlampan eller armaturen som var trasig.
Hur har du konstaterat det?
Bytte det gamla uttaget mot ett nytt men det fungerar ändå inte
Varför misstänker du uttaget? Dessa brukar väldigt sällan gå sönder och än mer sällan helt plötsligt "av sig självt".

Vad är det för ljuskälla? LED? Är det en vanlig strömbrytare eller en dimmer eller något annat?

Alfredo Alfredo skrev:
Helt plötsligt eller i samband med något?
Hur har du konstaterat det?
Varför misstänker du uttaget? Dessa brukar väldigt sällan gå sönder och än mer sällan helt plötsligt "av sig självt".

Vad är det för ljuskälla? LED? Är det en vanlig strömbrytare eller en dimmer eller något annat?
Hej, när jag slog på strömbrytaren ”klickade ” det till, upplevde det som när en glödlampa går ungefär. Bytte glödlampa utan effekt. Lossade sedan taklampan och provade i annat uttag, då fungerade den. Är ej Led, helt vanlig strömbrytare utan dimmer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.