2 905 läst · 5 svar
3k läst
5 svar
Takstolsritningar
Vi behöver takstolsritningar för att vår konstruktör ska kunna påbörja sina ritningar och vår byggfirma vill ha konstruktionsritningarna innan de ger oss en offert och banken vill ha offerter från samtliga entreprenörer innan vi får ett lån.
Så. Vi behöver takstolsritningar. Den person som vår byggfirma brukar anlita för detta har semester till 12/8, inte jättelångt kvar tills dess men samtidigt står allt annat också stilla tills vi har takstolsritningarna.
Har hittat på nätet att man kan beställa det av Tenico. Är det någon som gjort detta och var ni i så fall nöjda med resultatet och priset? Kan man lite på dem?
Så. Vi behöver takstolsritningar. Den person som vår byggfirma brukar anlita för detta har semester till 12/8, inte jättelångt kvar tills dess men samtidigt står allt annat också stilla tills vi har takstolsritningarna.
Har hittat på nätet att man kan beställa det av Tenico. Är det någon som gjort detta och var ni i så fall nöjda med resultatet och priset? Kan man lite på dem?
Nja, skulle jag vilja säga. Det är konstruktörens jobb att beräkna och ta fram kraven.fahlis skrev:
Däremot är det ju mer lämpligt att de som tillverkar och levererar ritar upp dem. Men visst är det som du säger att en konstruktör bör kunna rita upp dem själv också.
Bästa svaret
Ett sätt att lösa situationen på är att be din konstruktör ta fram huvuddimensioner för takstolarna, det kan entreprenören lämna pris på. (Detta borde han göra ändå). Sen kan takstolsleverantören ta fram tillverkningsritningarna i ett senare skede.
Lösvirkesbyggare
· Västmanland
· 275 inlägg
Brokiga svar i den här tråden.
Knappast någon entreprenör som ställer sig och bygger takstolar efter tillverkningsritningar och knappast inte någon konstruktör som ger sig på att beräkna stolar och sammanfogning heller.
Det ni bör göra är att kontakta en takstolsleverantör för offer samt för att få stolarna konstruerade och levererade med erforderliga CE-intyg.
Er konstruktör kommer sedan från takstolsleverantörens lastnedräkningar att ta fram en lämplig konstruktion för stommen och grunden.
Mvh
Knappast någon entreprenör som ställer sig och bygger takstolar efter tillverkningsritningar och knappast inte någon konstruktör som ger sig på att beräkna stolar och sammanfogning heller.
Det ni bör göra är att kontakta en takstolsleverantör för offer samt för att få stolarna konstruerade och levererade med erforderliga CE-intyg.
Er konstruktör kommer sedan från takstolsleverantörens lastnedräkningar att ta fram en lämplig konstruktion för stommen och grunden.
Mvh
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 939 inlägg
Jag har beställt takstolar från Fjärråd träförädling (via. XL-bygg) som gjorde konstruktionsritningar och gav oss ce-intyg. I vårt fall var det dock enklare eftersom vi hade de ursprungliga ritningarna med laster.
Nässjö takstolsfabrik var även ett alternativ som jag övervägde. De gav mig faktiskt en ritning redan på offertstadiet, så det kanske du kan börja med?
/Andreas
Nässjö takstolsfabrik var även ett alternativ som jag övervägde. De gav mig faktiskt en ritning redan på offertstadiet, så det kanske du kan börja med?
/Andreas