Hej!
Jag precis som många andra vill ha det öppet mellan kök och vardagsrum i huset vi köpt och ska renovera. Jag är lite osäker på om väggen är bärande. Den består av 33x68 reglar med ett cc på ca 30-33cm. Takstolarna ser ut att vara självbärande men jag är osäker. Hus är ny mark för mig. Hade varit tacksam om någon med bra kunskap kring ämnet kan vägleda mig lite
Jag precis som många andra vill ha det öppet mellan kök och vardagsrum i huset vi köpt och ska renovera. Jag är lite osäker på om väggen är bärande. Den består av 33x68 reglar med ett cc på ca 30-33cm. Takstolarna ser ut att vara självbärande men jag är osäker. Hus är ny mark för mig. Hade varit tacksam om någon med bra kunskap kring ämnet kan vägleda mig lite
Ja det ser ut som W överallt i vinden. Problemet är att kvinnan vi köpte huset av har blivit dement, och det enda vi kom åt var ritningar för planlösningen från kommunen. Jag bifogar de och hoppas det kan hjälpa. Men reglerna är gungiga på väggen som jag vill få bort och 33x68 känns väldigt klent för bärande men de kanske byggdes så på 60talet.BirgitS skrev:
Tack för svar
D Dashti88 skrev:Ja det ser ut som W överallt i vinden. Problemet är att kvinnan vi köpte huset av har blivit dement, och det enda vi kom åt var ritningar för planlösningen från kommunen. Jag bifogar de och hoppas det kan hjälpa. Men reglerna är gungiga på väggen som jag vill få bort och 33x68 känns väldigt klent för bärande men de kanske byggdes så på 60talet.
Tack för svar![]()
De ritningar som du har, är de ritningar som man brukar ha.
Om det är W-takstolar så är vanligen inga innerväggar på planet under bärande, men det är inget jag kan garantera. Kanske att det kan vara något bärande just i samband med skiftet mellan de två taken.
Däremot så kan kanske huset under åren ha rört sig så att även den vägg du vill ta bort håller uppe taket vid t.ex. hög snölast. Man kan inte heller ta bort alla innerväggar bara för att de inte är bärande utan det behövs väggar för stabiliteten också, t.ex. hålla ytterväggarna vinkelräta mot bjälklagren.
Det är alltid säkrast med ett utlåtande från en byggkonstruktör med ansvarsförsäkring.
Om det är W-takstolar så är vanligen inga innerväggar på planet under bärande, men det är inget jag kan garantera. Kanske att det kan vara något bärande just i samband med skiftet mellan de två taken.
Däremot så kan kanske huset under åren ha rört sig så att även den vägg du vill ta bort håller uppe taket vid t.ex. hög snölast. Man kan inte heller ta bort alla innerväggar bara för att de inte är bärande utan det behövs väggar för stabiliteten också, t.ex. hålla ytterväggarna vinkelräta mot bjälklagren.
Det är alltid säkrast med ett utlåtande från en byggkonstruktör med ansvarsförsäkring.
The beam system looks like a self-supporting truss, which is good news for you. But another issue is the not very professional workmanship - the joint plates should be made of plywood, not of plank, which can split and in short nails or screws can move along the grain over time, which will cause the ceiling to sag and the external walls to push apart.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Thank you for replying. The funny part is the man who built the house did have a construction company, and he build the house him self but maybe they did it this way in 1960. Could I do anything simple to make it prevent this from happening? Screw in some plywood or something else that is simple but effective?
I may add that this is my first house. I have done a few apartment renovations before so I have som carpeting experience, but unfortunately not about roofs :/.
I may add that this is my first house. I have done a few apartment renovations before so I have som carpeting experience, but unfortunately not about roofs :/.
Amateurs very rarely depart from a project because they lack knowledge. Professionals are able to introduce changes because they know that, for example, the internal wall will take on some of the load. The problem occurs during later changes.D Dashti88 skrev:
EDIT
The high density of pols in wall may suggest that the "author" wanted this wall to be strong.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Fribärande takstolar = inga innerväggar bärande
Byggmaterial & Byggteknik -
Bärande innervägg till takstolarna?
Tak & Vind -
Resa innervägg mellan takstolar på övervåning, hur göra?
Riva innervägg, självbärande takstolar.
Riva innervägg som takstolar vilar på
Byggmaterial & Byggteknik