Hej,

Första inlägget....

Vi har anlitat en firma för takbyte på vår villa; duk, läkt, pannor, vindskivor avvattning, plåt osv. Inget utöver det "vanliga".
Jag har såklart letat, hittat och tappat bort.... och skulle därför behöva hjälp med ett par frågor.

1. Vad säger standard vid omläggning av underlagsduk; Ska duken dras upp till vindskivans ovankant? Eller bara över trekantläkt? Ska den limmas, eller bara häftas mot vindskiva/trekantläkt? Ska duken spikas istället för häftas i kanterna?

2. Vid skarvning, står det att duken ska häftas/spikas dolt, och limmas/tätas med godkänd produkt enligt AMA i överlappet (snedskuren med överlapp). Vilka produkter är det? Takmassa, åldersbeständig tejp eller annat? Vad säger standard?

3. Om man får ett veck, eller blåsa, när duken läggs; ska den punkteras och tätas, eller låtas vara? Vad är bäst egentligen och vad säger standard?

4. Om en häftklamma är magnetisk, anser jag att den inte är rostfri. Har jag rätt eller fel?

5. Vid övergång från hustak till tak på kupa, sker en vinkelförändring från 45° till 15° lutning. (Kupans tak är horisontellt plant, med lutning 15°). Ska ett underbeslag monteras vid/i övergången eller ej? Var går gränsen, för i t.ex. ränndal monteras ju underbeslag.

Kan någon hänvisa till en standard jag kan läsa själv i, så är det mycket uppskattat.

Tack på förhand!

Du ska även utgå från vad tillverkaren av produkterna anger hur den ska användas och monteras.

• Gilla
The Tor
  • Laddar…
AndersS: Tack för ditt svar. Det är ju det som är problemet :). Tillverkaren anger att "Ifall inget annat anges gäller de senaste rekommendationerna i Hus-AMA". Mina frågor hamnar under "ifall inget annat anges". Därför lyfter jag frågorna här....

Jo, men alla produkter för underlagsduk alternativt underlagspapp har anvisningar hur de ska läggas, de gäller t.ex. längd/tjocklek på spik/skruv, hur skarvar ska utföras, längd på överlapp, tätningslim, mm. Och olika tillverkare av produkter kan uppfylla de krav som finns med olika metoder.
Så för att du ska kunna avgöra/bedöma om något är riktigt utfört måste du veta vilken produkt som används.
Merparten av dina frågor har i de fall jag lagt tak funnits angivna i monteringsanvisning av undelagsduk/papp.

Redigerat:
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Jo, men alla produkter för underlagsduk alternativt underlagspapp har anvisningar hur de ska läggas, de gäller t.ex. längd/tjocklek på spik/skruv, hur skarvar ska utföras, längd på överlapp, tätningslim, mm. Och olika tillverkare av produkter kan uppfylla de krav som finns med olika metoder.
Så för att du ska kunna avgöra/bedöma om något är riktigt utfört måste du veta vilken produkt som används.
AndersS:
Jag har given produkt och produktblad. De frågor jag har står inte i produktbladet. Sista raden i produktbladet lyder: "Ifall inget annat anges gäller de senaste rekommendationerna i Hus-AMA". Och där går jag bet....

Eller missförstår jag vad du menar?

S Sun Gam skrev:
AndersS:
Jag har given produkt och produktblad. De frågor jag har står inte i produktbladet. Sista raden i produktbladet lyder: "Ifall inget annat anges gäller de senaste rekommendationerna i Hus-AMA". Och där går jag bet....
Och du har även läst monteringsbeskrivning? Vanligt att produktblad och monteringsbeskrivning är två olika dokument. Här anges i detalj hur produkten ska monteras.
Exempel från en tillverkare.
Användargränssnitt för nedladdning av dokument: produktblad, prestandadeklaration, monteringsanvisning i PDF-format.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

AndersS:
Jag har både produktblad och monteringsanvisning. Ledsen för otydligheten.

Det enda som löst specificeras är:
"Godkänt skarvhjälpmedel är exempelvis åldringsbeständigt skarvklister för papptak."
Grejen är att firman är glad för (grön) åldersbeständig tejp (skarvtejp, folietejp, ångspärrstejp, tätningstejp... kärt barn har många namn).

• Gilla
Jörgen63
  • Laddar…
Och vilken produkt använder de som tejp? Där ska användningsområde anges.
I all välmening, men de här frågor ska du ställa till utförande företag, då de som jag tolkar det tar ansvar för att rätt produkter används och har tagit ett helhetsansvar. Står det klister och de använder tejp, godkänner tillverkaren av underlagsduken det?

A AndersS skrev:
Merparten av dina frågor har i de fall jag lagt tak funnits angivna i monteringsanvisning av undelagsduk/papp.
Vad stod det där då?

Redigerat:
A AndersS skrev:
Det står hur överlapp ska göras, hur de ska skäras och spikas, hur det ska läggas vid trekantlist och vindskiva, spiktyp, etc. Bilder som visar olika monteringar. Allt man behöver veta för att lägga underlagsduk
AndersS:
Det är ju delar av detta som jag saknar. Instruktionerna jag har visar lite, och i övrigt hänvisar den till Hus-AMA. Hela denna tråden handlar om att jag vill komplettera mina bristfälliga instruktioner med råd från Hus-AMA eller liknande standard....

S Sun Gam skrev:
AndersS:
Det är ju delar av detta som jag saknar. Instruktionerna jag har visar lite, och i övrigt hänvisar den till Hus-AMA. Hela denna tråden handlar om att jag vill komplettera mina bristfälliga instruktioner med råd från Hus-AMA eller liknande standard....
Vilken produkt är det som används som underlagsduk? Låter märkligt att det inte finns.

K
Berätta gärna vilken produkt det är, håller helt med AndersS att svaren på dina frågor ska stå i montagebeskrivningen, det är i alla fall min erfarenhet från takbyte och jämförelse av flertalet olika tillverkare

Det är RAW HP530 i förekommande fall. Länk till Beijers pdf:

https://www.beijerbygg.se/wcsstore/...deroll HP530 900214023_161215_151711_0003.pdf

1. Jag hittar inget om hur duken ska fästas mot gavel i bifogad länk, och eftersom de skrivit "Ifall inget annat anges gäller de senaste rekommendationerna i Hus-AMA" antar jag att i detta fall det är Hus-AMA som är gällande?

2. För optimal täthet, använd godkänt skarvhjälpmedel. De skiver långst ner; "Godkänt skarvhjälpmedel är exempelvis åldringsbeständigt skarvklister för papptak". Och enligt bilden ser det ut som klister mellan våderna. Hur tar man reda på vilka skarvhjälpmedel som är godkända?

3. Står inget om veck/blåsor.

Utklipp från instruktion:

Instruktioner och illustrationer för montering av takmaterial med specifikationer och måttangivelser.
Skapa konto

Svensk text med instruktioner för förvaring och montering av RAW HP 530-produkt, hänvisar till Hus-AMA:s rekommendationer.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.