Hej!

Vi har precis byggt ett garage och takkonstruktionen lämnar lite frågetecken. Som ni ser på bilderna så ligger träreglar blottade under pannorna. Dessa blir blöta vid regn, och när snö lägger sig i rännorna. Byggaren hävdar detta inte är några problem medans jag direkt är orolig att där finns risk för att träet med tiden påverkas.

Vad tror expertisen här?

Tack på förhand!

• Snötäckt tak med orangefärgade takpannor där träreglar är synliga under pannorna nära hängrännan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Garage med snötäckt tak; synliga takpannor under snön och blottade träreglar diskuteras som problem vid regn och snö.
    Skapa konto
  • Snötäckt tak med orange takpannor där träreglar är synliga vid kanten. Regnvattensrännor finns under.
    Skapa konto
  • Gilla
Arp32
  • Laddar…
Känns ju som om pannorna skulle kunnat gå lite längre ned. Hade de varit ”vanliga rännkrokar hade du kunnat sätta en fot plåt även på läkten

R
Det ser ut att vara vanliga rännkrokar som har monterats för brett isär och därav så har dom fäst in krokarna in i ströläkten..
Aldrig sett detta innan..

Jag tolkar att du avser ströläkten som man ser under tegelpannan.
Det är ingen fara med den, inget jag skulle vara orolig för.

Väldigt märkligt sätt att bygga på.
I min värld ska takpannorna sticka ut lite i hängrännan.
Kolla monteringsanvisningarna för de fabrikat som använts.
Fotplåten ser sådär ut , hur långt går den upp under pappen?

Redigerat:
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Är det bara vinkeln som gör att rännan ser ut att sitta med en konstig vinkel? Ser ut som att rännan lutar kraftigt mot taket i stället för lite utåt?
Hängränna lutar kraftigt mot taket i stället för utåt, med röda pilar som pekar på lutningen. Snötäckta takpannor syns ovanför rännan.
Skapa konto

Man kan sätta dubbel fotplåt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.