Har ett tegeltak från 70-talet och en takstege upp till nocken. Tyvärr går takpannorna sönder under takstegen när man klättrar upp och ned. Finns det något bra sätt att förhindra det? Uppe vid nocken har jag blyplåt för att skydda takpannorna. Det funkar bra men bara vid nocken. Tyvärr har jag inte blyplåt hela vägen till takfoten. Finns något alternativ?
 
R
Ett foto hur det är konstruerat med takstegens infästning är bra
 
Hej! Det går säkert att ordna, men skall nog inte gå upp ikväll när jag druckit vin ;)
Men det är som en gammal stege som ligger direkt på takpannorna. En vanlig konstruktion på gamla tak. Problemet är att pannorna går sönder när man kliver på stegen. Det är gamla pannor och tak
 
R
Inte gå upp på taket nu bra
Ligger direkt på pannorna någon regel eller annat under som avbär trycket på längden är
är bra
 
Stegen ligger direkt på takpannorna
 
R
P patrikz skrev:
Stegen ligger direkt på takpannorna
Taket sviktar av någon anledning, har du gått upp i vikt?
 
R
P patrikz skrev:
Stegen ligger direkt på takpannorna
Klart att pannorna säger upp sig med ett sådant montage , det blir diverse punkttryck som
dom inte klarar
Se efter om du kan fästa någon form av underlag på stegen ex reglar eller annat .
så det blir en större yta som ligger på pannorna
Är det fötter på stegen så går det att få dit något som på längden går över minst 3 st pannor
på varje fot , det gäller att få ned punkttrycket
 
R rävlyan skrev:
Klart att pannorna säger upp sig med ett sådant montage , det blir diverse punkttryck som
dom inte klarar
Se efter om du kan fästa någon form av underlag på stegen ex reglar eller annat .
så det blir en större yta som ligger på pannorna
Är det fötter på stegen så går det att få dit något som på längden går över minst 3 st pannor
på varje fot , det gäller att få ned punkttrycket
Ja, något smart får jag hitta på. Konstruktionen funkade nog när de var nya, men nu är de spröda efter 50 år på taket.
Skulle helst vilja hitta blyplåt som man kan bocka till. Men jag vet inte var man köper det.
 
R
Bly plåt till vad ? den är mjukt , något akut kanske tills du ev skaffar en stege med
annan konstruktion eller löser det på annat sätt
Två långa bräder/reglar under stegen mot pannorna som fästes med något tex ståltråd e.t.c
bara för att inte knäcka fler , det gäller att få ut trycket på längre sträcka
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.