Hej alla, har just köpt en gård som har en jordkällare med en gäst stuga ovanpå. Taket i jordkällaren är alltså en del av husets golv. Fukt i jordkällaren har gjort att insekter äter upp taket i jordkällaren.

Hur fixar jag nu detta? Sätta upp nytt trä kommer bara göra samma resa som det tidigare, använda tryckimpregnerat kanske förhindrar att taket äts upp men istället kanske krypen bara går några cm till och börjar äta på golvbjälkarna.
Jag kan inte heller se hur en fuktspärr skulle kunna hjälpa upp saken och att få en torrare jordkällare är ju en möjlig förbättring men torrt blir det nog aldrig.

Tar tacksamt emot förslag och synpunkter.
 
Finns det ventilation matkällaren?

Man bör kunna fixa till en matkällare så att du kan ha ett vanligt trätak.

x Det bästa är att dränera runt matkällaren. Om det är möjligt/lämpligt vet jag inte, det kan ju vara ett ganska stort jobb.

x Är väggarna murade stenar så att fukten nästan bara kommer från golven? Svämmar matkällaren över vid vårflod? Om det bara är fuktvandring från golvet kanske man kan gräva ut en rejäl del och lägga plast, sedan fint grus/kross helst tvättat material.

x Man kan ju sätta in en ventilationsfläkt som drar torrare luft från boytan till matkällaren och sedan ut till det fria.

Jag har själv matkällare både under huvudbyggnadens kök och bagarstugans. I den senare har jag numera ett gjutet betongbjälklag som tål den fukt som blir kvar. Den matkällaren ventileras med två vanliga kattventiler ut genom grundmurarna, 100 mm kanaler. Funkar bra, men får tyvärr lite problem vid kraftig snösmältning.
 
Hej och tack för synpunkter. ventilation är nog en brist men så vitt jag står det inget vatten på golvet. väggarna är stenväggar.
Din ide med att gräva ut och plast och grus låter vettigt.

Du kommenterade inget om tryckimpregnerat virke, vanligt i Japan och Nya Zeeland där man annars får huset uppätet på några år av småkryp.
Det här överraskade mej lite att vi har trädätande kryp, har ju hört om husbock osv men här bara pga fukt.
Tack igen
 
I princip inga svenska kryp äter trä som är torrt och friskt, så det är oftast en fråga om att åtgärda fukt. Tryckt virke som blir fuktigt klarar ju fukten men ska inte användas inomhus eftersom det kan börja avge dålig lukt. Det finns hus byggda med tryckt virke i syllarna som haft problem (på den tiden som platta på mark byggdes utan dagens kappilärbrytande skikt och cellplast). Jag skulle inte välja den typen av tryckt virke som vi sätter på altaner här i Sverige i alla fall.
 
Det är faktiskt det man använder utomlands, till och med den högre klassen med helt genomtryckt trä. Det klart i en matkällare kanske det känns lite fel också.

Jag får riva ner taket och se hur det ser ut under, sen ventilation och funderar starkt på vad du skrev om att gräva ut. Det var rätt mycket spindlar, med små vita kokonger som dom vaktade, säger det nåt om tillståndet, har känsla av att spindlar vill ha torrt, kan vara fel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.