3 832 läst · 4 svar
4k läst
4 svar
Taklucka på småhus - varför egentligen?
Jag håller på och byter tak. Då slogs jag av tanken - varför har jag egentligen en taklucka på huset?
Utvändigt har jag en rejäl, fast fasadstege och fast takstege och kommer göra likadant efter takbytet. Varför ska jag egentligen då ha en taklucka, också? Stegen är den naturliga vägen att komma upp för att sota skorstenen och underhålla taket. Vinden kommer jag åt inifrån.
Det enda jag kan komma på att jag använt takluckan till sedan jag flyttade in för 11 år sedan är att vifta ut getingar från vinden och en gång tog jag mig in den vägen när jag glömt nyckeln.
Som jag ser det så kan jag mest hitta nackdelar med takluckan:
- Läckagerisk.
- Mer jobb att anpassa papp och tegel runt en till genomföring.
- Dyr (den gamla måste ersättas på grund av rost)
- Inbrottsrisk.
Kan någon hjälpa mig med att hitta eventuella fördelar?
Utvändigt har jag en rejäl, fast fasadstege och fast takstege och kommer göra likadant efter takbytet. Varför ska jag egentligen då ha en taklucka, också? Stegen är den naturliga vägen att komma upp för att sota skorstenen och underhålla taket. Vinden kommer jag åt inifrån.
Det enda jag kan komma på att jag använt takluckan till sedan jag flyttade in för 11 år sedan är att vifta ut getingar från vinden och en gång tog jag mig in den vägen när jag glömt nyckeln.
Som jag ser det så kan jag mest hitta nackdelar med takluckan:
- Läckagerisk.
- Mer jobb att anpassa papp och tegel runt en till genomföring.
- Dyr (den gamla måste ersättas på grund av rost)
- Inbrottsrisk.
Kan någon hjälpa mig med att hitta eventuella fördelar?
Produkter som diskuteras: "takstege"
Taksteg & glidskydd
Taksteg och glidskydd är essentiella för att säkerställa säkerheten vid arbete på tak. De erbjuder stabilitet och halkskydd under underhåll, reparationer eller rengöring av taket. Vårt sortiment av taksteg och glidskydd inkluderar
Läs mer
Vi har taklucka just för att slippa ha stege på fasad och tak. Att ha båda känns ju onödigt.
Läckagerisk - rätt gjort ser jag inga problem. Har ju funkat i alla tider.
Mer jobb - kring luckan, absolut. Men du slipper jobbet med nya stegar.
Dyr - knappast dyrare än nya stegar med fästen.
Inbrottsrisk - Rätt gjort med lås från insidan så lär risken vara minimal.
Å andra sidan:
• Du slipper (fula?) stegar på fasad och tak.
• Enklare att åtgärda fasaden utan stege.
• Du kan släppa ut getingar!
Läckagerisk - rätt gjort ser jag inga problem. Har ju funkat i alla tider.
Mer jobb - kring luckan, absolut. Men du slipper jobbet med nya stegar.
Dyr - knappast dyrare än nya stegar med fästen.
Inbrottsrisk - Rätt gjort med lås från insidan så lär risken vara minimal.
Å andra sidan:
• Du slipper (fula?) stegar på fasad och tak.
• Enklare att åtgärda fasaden utan stege.
• Du kan släppa ut getingar!
Jag har varit inne på det också, att behålla luckan och skippa stegarna. Men då lär jag få skaffa en större lucka om sotaren ska komma ut. Inte så jobbigt eftersom jag ändå behöver byta lucka. Sedan är det ju hela vägen inne som ska fungera för sotaren och alla hans grejer också. Luckan upp på vinden är inte stor den heller.
Regler för utvändigt tillträde till tak har jag koll på, men hur är reglerna för invändigt tillträde?
Edit: Kollat BBR, 8:2421, dageröppning på taklucka ska vara minst 600x900mm. Typ dubbelt så stort som den jag har idag. Märkligt att många av de luckor som säljs verkar vara 600x600?
Regler för utvändigt tillträde till tak har jag koll på, men hur är reglerna för invändigt tillträde?
Edit: Kollat BBR, 8:2421, dageröppning på taklucka ska vara minst 600x900mm. Typ dubbelt så stort som den jag har idag. Märkligt att många av de luckor som säljs verkar vara 600x600?
Redigerat:
Gissar att det är en regel det tummas mycket på. Vår lucka är snarare 600x600 och det har aldrig sotaren klagat på. Vi har å andra sidan trappa upp till vinden.
Jag saknar min, den las igen vid senaste takbytet. Vackra stjärnklara nätter kunde man enkelt klättra ut och sätta sig på takåsen, luta ryggen mot skorstenen och rent allmänt tycka att livet var trevligt.
Det var också enklare att ta sig upp för att rensa bort något.
Har funderat på att sätta dit en ny men det är ju lite meck med att måtta rätt när det ligger ny läkt och pannor.
Det var också enklare att ta sig upp för att rensa bort något.
Har funderat på att sätta dit en ny men det är ju lite meck med att måtta rätt när det ligger ny läkt och pannor.
PNO skrev:
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Energieffektivisering av småhus - vilken bergvärmepump har ni fått beviljat stöd för?
Värmepumpar -
Taklucka på huset - flytta?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Småhusbyggandet oförändrat - branschorganisation kritisk
Artikelkommentarer -
Köpa ut ex-partner ur småhusfastighet - hur räknar man egentligen?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Byggteknik - småhus - boktips?
Övrigt Off Topic