Hej! Stött på detta problem när jag ska sätta upp taklist. Väggen är extremt ojämn vilket innebär stora glipor.
Finns några knep för att få detta bra? Är det för stor glipa för att foga?
Är ovan och lite rädd att göra fel, så tar tacksamt emot era tips.
Finns några knep för att få detta bra? Är det för stor glipa för att foga?
Är ovan och lite rädd att göra fel, så tar tacksamt emot era tips.
Hej.J jagärohändig skrev:
Antingen anpassa väggen så den blir rak, eller listen.. Men det blir nog inte super snyggt hur man än gör. alternativt kan du ju fylla glipan med något, men risken är att detta något kommer torka och spricka om x antal år.
Vad är det för vägg? Ser nymålad ut.
Tack för svar! Det är en gammal trävägg från 20-talet med renoveringsgips på.Biggle skrev:
Det är nymålat, att fixa till väggen är nog lite sent nu så jag tror att jag får nöja mig med en halvmesyr.
Hur kan jag anpassa listen?
Tack för tipset. Jag ska fundera lite vad som blir bäst!Biggle skrev:
Om andra har andra tips är det också välkommet
Det första som är lite fel, är att det är renoveringsgips 6mm, när den skruvas så följer den alla ojämnheter som finns, skulle ha varit vanlig 13 mm. Det kommer att stickai ögonen om du skär i listen, så den följer väggen, snett och vint blir det. Bäst är nog att skruva upp listen, med spik så kommer den att hamna fel i förhållande till väggen.Sätt upp listen och fyll i glipan med målarfog, ska in så det fäster bra, överblivit som sticker ut, kan innan det härdat färdigt, skäras med ett rakblad och att jämna till går bra med en halvblöt trasa. Det gäller att listen är rak och inte är som en orm.
Klicka här för att svara