Försöker snygga till ytskikt i ett rum men kommit till ett problem. På grund av fönstersättningen finns inte plats för både taklist och foder. Utrymmet mellan fönsterkarm och tak är ca 120 mm. Taklisten jag planerar att sätta är 82 mm hög. Fodret är väl runt 100 mm.
Hur gör jag det här snyggast?😅
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur gör jag det här snyggast?😅
Testa. Håll upp taklisten och fönsterfoder och se vilket som du tycker känns bäst.
Be någon om hjälp att hålla så att du kan titta.
Vi har ett fönster med liknande förutsättningar i ett av våra hus. Där har man, när huset byggdes, satt fönsterfoder runt fönstret och låtit taklisten ansluta på ömse sidor. Dvs ingen taklist precis ovanför fönstret.
Trodde att jag hade en bild men hittar tyvärr ingen.
Det är nog lite täljt i taklisten för att snygga till övergången mot fodret gissar jag för så är det gjort i andra delar av huset där lister möts.
Be någon om hjälp att hålla så att du kan titta.
Vi har ett fönster med liknande förutsättningar i ett av våra hus. Där har man, när huset byggdes, satt fönsterfoder runt fönstret och låtit taklisten ansluta på ömse sidor. Dvs ingen taklist precis ovanför fönstret.
Trodde att jag hade en bild men hittar tyvärr ingen.
Det är nog lite täljt i taklisten för att snygga till övergången mot fodret gissar jag för så är det gjort i andra delar av huset där lister möts.
Som sägs, se hur det ser ut tillsammans. En ide kan vara att taklister går hela vägen och fodret kltvs på den del som överlappar taklisten, då blir det liksom en en hel inramning av fönstret. Kan bli att raspa/fila av övre kanten på fodret, så det mallar bättre mot taklisten, som brukar ha som en fasning mot tak och vägg.
Det finns ju lite olika alternativ, bygg en kornisch som du ansluter taklisten mot. Sätt fodret först och jacka ur taklisten för fodret och låt den passera utanpå fodret. Montera taklisten först och klyv i ett foder som ansluter mot taklistens underkant. Det finns fler alternativ om du googlar så finner du bilder
Liknande trådar
-
Takskena och taklist krockar
Inredning -
För tight för foder och taklist? Lösning?!
Byggmaterial & Byggteknik -
Golvsockel, dörrfoder och taklist från Södra
Hålkäl eller allmoge taklist med "antik" golvsockel och foder?
Söker udda taklist och golvfoder till hus byggt -39
Byggnadsvård