Hade i traktorgaraget gärna haft ett grenuttag som hänger ner från taket, där grenuttaget i normala fall hänger ovanför huvudhöjd men som går att dra ner till höjd (1 meters neddragning då ungefär) där man kan koppla saker i det. Avsikten är att koppla batteriladdningen och motorvärmaren till den, när så behövs men att den är ur vägen resten av säsongen.

Finns det någon färdig lösning?
Tänker mig en enkel, i ena änden, ledad arm som är fjäderbelastad så den orkar hålla grenuttaget uppe men att den går att dra ner när man behöver.

Hittar bara rull-vindor som är väggmonterade, ofta 10-20 meter långa. Vill helst inte ha sladdar på golvet då det mer eller mindre alltid är smutsigt och grisigt på golvet där.
 
De flesta rull-vindor går lika bra att montera i tak som på vägg. Jag har själv en biltema-vinda i taket som jag snabbt och enkelt når med en hand. Tyvärr är det dock inte lämpligt att köra dessa med nån högre belastning eller över längre tid när kabeln är upprullad då det resulterar i rejäl värmeutveckling. En enkel lösning är ju iofs att dra ut den mängd kabel du anser att du behöver, klipper av resten och sätter dit uttaget igen. Då får du en vinda med bara 1-2m kabel men utan risk för överhettning
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Totte_S
T tompaah7503 skrev:
Denna skulle man kunna bygga på om man hittar en lämplig nedfjädrande arm.
[bild]
[länk]
Denna i ett balansblock - men lite overkill kanske…
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
S Stuff skrev:
En enkel lösning är ju iofs att dra ut den mängd kabel du anser att du behöver, klipper av resten och sätter dit uttaget igen. Då får du en vinda med bara 1-2m kabel men utan risk för överhettning
Det var en ganska fiffig gör-det-själv-lösning!
Totte_S Totte_S skrev:
Denna i ett balansblock - men lite overkill kanske…
Balansblock, det ser ut som vad jag söker, tack. Får klicka hem själva grendosan först så jag vet exakt vad den väger, sen ett balansblock som är anpassat efter vikten. Kan bli riktigt snyggt. Varför tänkte du att det är overkill?
 
Totte_S
T tompaah7503 skrev:
Det var en ganska fiffig gör-det-själv-lösning!

Balansblock, ……. Varför tänkte du att det är overkill?
Om man vill komma billigt undan så är det kanske det, men det lär funka prima.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Det var en ganska fiffig gör-det-själv-lösning!
Ja inte helt dumt om jag får säga det själv ;) Det finns ju vindor med bara 8-10m kabel, så behöver man inte offra lika mycket ;)
Har du högt i tak? De flesta vindor har ju också en liten klump på kabeln som utgör stoppet när kabeln rullas in. Den kan man lossa på och flytta och på så vis själv bestämma hur långt kabeln ska hänga ner när den inte används.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.