Jag ska bygga en inklädd takfot på en isolerad veranda. Har luftspalt under råsponten och ska ventilera genom takfoten. I konstruktionsbeskrivningar ser jag bara att man släpper en eller flera spalter i underspikningen. Jag tycker att det vore snyggare att slå ihop dessa brädor tight och istället sätta fotbrädan lite längre ned så att det bildas en spalt mellan denna och råsponten. Spalten skyddas av hänrännan. Är det något som talar emot en sådan lösning?

Bild nedan visar den "vanliga" lösningen. Jag har en vertikal fotbräda och rännkrokarna lite lägre jämfört med bilden så det kommer att bli lite mer skyddat.

Teknisk ritning av takkonstruktion med luftspalt, råspont, ventilationsöppning och hängränna i sektion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Bernieberg
 
L
En del sätter igen helt och borrar hål i fotbrädan ,blir rätt många , ditt uterum ansluter då till underkant takfot , det är ju isolerat och tätt förmodar jag , finns ingen luft att avlufta med , bara en lösning kvar , släppa in luft från ute , men se till att det finns rikligt med den varan , så infarten inte blir för smal samt insektsnät , det har ingen betydelse hur luften kommer in , bara att den kommer från ute
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Hur väl du än gör anslutningen råspont - hängränna så kan det kanske komma in vatten.

För mig känns det säkrare att ta in luften underifrån, som på din bifogade skiss.
Men du behöver kanske ha "luftintag" mellan varje underspikningsbräda.
 
L
Ligger ju fotplåt under pappen och ut i rännan var ska vattnet komma in från ?
 
Här är en bild på hur det ser ut, i alla fall om man zoomar lite. Ligger som sagt papp under fotplåten (eller rättare sagt språngblecket).

Renoverat hus med ny vit panel och väderskyddspapp vid takfot under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att ha öppningen nedåt är förstås det allra säkraste men jag tycker att det ser lite tråkigt ut och skulle vilja ha luftintaget dolt. Enda risken jag ser är om man inte får läppen på blecket tight ned i hängrännan så kan det stänka in lite regn i takfoten genom spalten (och underspikningen som det då landar på är ju då tänkt att vara helt utan glipor så vattnet har kanske svårt att hitta ut.
 
L
Ser något annat , den luft som ska lufta , var ska den ta vägen , ser ut att vara stopp mot huset , den måste ut , det ska ju dra igenom konstruktionen
 
L Liteavvarje skrev:
Ser något annat , den luft som ska lufta , var ska den ta vägen , ser ut att vara stopp mot huset , den måste ut , det ska ju dra igenom konstruktionen
Det syns inte på bilden men ståndskivan är ventilerad. Sitter en plywood på plankstommen med stående läkt bakom så att luften kan dra upp den vägen och sen ned bakom panelen (panelen ska gå längre ned än på bilden).
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
men jag tycker att det ser lite tråkigt ut
Kom ner på jorden!

Ingen tittar upp och ser om det är 10 mm eller 5 mm springor mellan brädorna i underspikningen.
Det är bara du som gör det för att du är så inne i det nu.

Gör enligt rekommendationerna så är du hemma!
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Jag bygger det ju bara åt mig själv ( och fru designchef förstås, som har ännu starkare synpunkter) så om brevbäraren eller andra besökare noterar sådana saker eller ej bryr jag mig inte så mycket om. I min värld är det detaljerna som gör hela uttrycket. Men jag förstår ditt tänk och livet vore lättare om jag tänkte likadant :)
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Men jag förstår ditt tänk och livet vore lättare om jag tänkte likadant
Bra, då är vi på samma våglängd och jag har ett tips!
Oventilerad vind, dvs s.k. klimatvind.
Så har vi det, och har faktiskt varken underspikning eller ventilationsöppningar där uppe.
Tittar man upp under takfoten så ser man undersidan av råsponten bara.
Det är helt enkelt tätt! Snortätt :)
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Bra, då är vi på samma våglängd och jag har ett tips!
Oventilerad vind, dvs s.k. klimatvind.
Så har vi det, och har faktiskt varken underspikning eller ventilationsöppningar där uppe.
Tittar man upp under takfoten så ser man undersidan av råsponten bara.
Det är helt enkelt tätt! Snortätt :)
Tack för tipset men jag byggde luftspalt under råsponten igår så skadan är redan skedd, det var en gammal bild i inlägget :)
 
En dagsfärsk bild på takfoten. Det lutar åt att lämna spalten ovan fotbrädan.

Närbild av en takfot med synlig spalt ovanför en vitmålad fotbräda och undertak i trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Fungerar nog utmärkt , gör så stor springa som du har samvetet till , glöm inte insektstnätet ,
inge bra med flygfän som flyttar in , även i springorna mellan panelbrädorna , dom är inte stora , dom som vill flytta in
 
Redigerat:
Tack för input alla!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.