511 läst · 14 svar
511 läst
14 svar
Takfläktsfäste kvar i taket - hur installerar jag vanlig taklampa?
Hej! Jag har nyligen köpt en lägenhet där tidigare ägare hade en takfläkt installerad i sovrummet. De tog såklart med sig takfläkten när de flyttade, men nu har jag kvar detta i taket. Det sitter en metallkonstruktion som verkar ha varit en del av fästanordningen för fläkten.
Min fråga är hur jag kan installera en vanlig taklampa här? Jag ser ingen uppenbar möjlighet att montera ett vanligt lamputtag där, och jag är lite osäker på ledningarna.
Bör jag försöka ta bort metalldelen i taket och spackla igen hålet, eller finns det någon form av adapter som gör att jag kan få dit en vanlig taklampa?
Min fråga är hur jag kan installera en vanlig taklampa här? Jag ser ingen uppenbar möjlighet att montera ett vanligt lamputtag där, och jag är lite osäker på ledningarna.
Bör jag försöka ta bort metalldelen i taket och spackla igen hålet, eller finns det någon form av adapter som gör att jag kan få dit en vanlig taklampa?
Är det inte någon gammal typ av takdosa då? Det går säkert montera ett utanpåliggande lamputtag över om inte ett infällt uttag går att få dit.
De har väl inte lämnat det sådär hoppas jag? Lösa spänningsförande ledningar? Det hade jag aldrig accepterat.
De har väl inte lämnat det sådär hoppas jag? Lösa spänningsförande ledningar? Det hade jag aldrig accepterat.
Det är alldeles säkert en vanlig takdosa.A avh67f skrev:
Angående att acceptera. . det finns ju knappast något maktmedel att ta till så det enklaste är nog bara att gå vidare.🤓
Farliga elinstallationer i bostäder är väl under allmänt åtal som polisen har hand om. Så det går ju bara att anmäla sådant där vansinne om de inte fixar det.D Dilato skrev:
Att det hänger tre sladdar ur en takdosa där endast en är strömförande ( och bara när väggströmbrytaren är på) är inte i sig farligt.A avh67f skrev:
Ingen normalbegåvad skulle få för sig att ens komma i närheten av sladdarna bara så där.
Det här är tyvärr jättevanligt, men vem skulle ta in en elektriker för att lossa tre sladdar i en armatur/takfläkt ?
Det egentliga felet är ju att man lämnat skalade ledare exponerade utan att isolera dom...
Polisen skulle nog inte ens begripa att det kunde vara brottsligt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 779 inlägg
Jag tycker att du polisanmäler förra ägaren för att han lämnar detta efter sig. Är du snäll pratar du med honom först. Det verkar hända något märkligt med sans och förnuft när man flyttar.
Han har säkert doslocket kvar i sina gömmor. Annars finns det nytt
https://www.elbutik.se/product.html/schneider-lamputtag-dcl-tak-for-aldre-takdosa
Kolla vad du har för diameter och gänga på centrumskruven. Det kan vara en kvarts tum eller M6.
Han har säkert doslocket kvar i sina gömmor. Annars finns det nytt
https://www.elbutik.se/product.html/schneider-lamputtag-dcl-tak-for-aldre-takdosa
Kolla vad du har för diameter och gänga på centrumskruven. Det kan vara en kvarts tum eller M6.
Allvetare
· Härifrån
· 781 inlägg
Det som är kvarlämnat och som trådarna kommer ut i/ur är en helt vanlig takdosa (som redan avhandlats och det enklaste är att köpa och montera ett DCL-uttag), det är dock svårt att se på bilderna om det är en svart tråd eller en skugga, har en takfläkt suttit innan kan det vara en tändtråd för fläkt och en för lampa om det är 4 trådar som kommer ut.
...men snälla polisanmäla?!? -Hur olämpligt det än är så finns ingen anledning att göra en polisanmälan!
Tyvärr jättevanligt att hitta utstickande oisolerade trådar så där lite här och där...
...men snälla polisanmäla?!? -Hur olämpligt det än är så finns ingen anledning att göra en polisanmälan!
Tyvärr jättevanligt att hitta utstickande oisolerade trådar så där lite här och där...
Allvetare
· Härifrån
· 781 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 779 inlägg
Allvetare
· Härifrån
· 781 inlägg
Polisen har ju inte ens tid att utreda riktiga brott...Bo.Siltberg skrev:
Det finns ingen vits med en polisanmälan mot en privatperson på detta över huvud taget.
Nä, tala om för förra ägaren att det var väldigt olämpligt istället.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 779 inlägg
Jo jag kanske går händelserna i förväg här då ser svaret från förra ägaren framför mig "vet inget, har inget, kan inget, ring elektriker".
Ett diarienummer tycker jag då vore lämpligt att bifoga.
Ett diarienummer tycker jag då vore lämpligt att bifoga.
Bo har länkat till ett bra uttag. Köp en passande stickkontakt samtidigt.
Du behöver förmodligen den gamla sortens krok för att kunna fästa upp den. Finns att köpa på bla Clas Ohlson:
https://www.clasohlson.com/se/Upphängningskrokar-till-takdoslock/p/36-4781?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=dp-se-shopping-cm-low-Home&Garden&utm_id=21300059957&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAyc67BhDSARIsAM95Qzs8WUmZd9sC_tG7QsT-66Z9Qmrr-Wow118iKGv-A3wCvTfjjnGlp2kaAjx-EALw_wcB
Du behöver förmodligen den gamla sortens krok för att kunna fästa upp den. Finns att köpa på bla Clas Ohlson:
https://www.clasohlson.com/se/Upphängningskrokar-till-takdoslock/p/36-4781?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=dp-se-shopping-cm-low-Home&Garden&utm_id=21300059957&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAyc67BhDSARIsAM95Qzs8WUmZd9sC_tG7QsT-66Z9Qmrr-Wow118iKGv-A3wCvTfjjnGlp2kaAjx-EALw_wcB
Gängan i de gamla takdosorna är Whitworth 1/4", men skillnaden mot UNC 1/4" är bara att gängans profilvinkel är 55 grader istället för 60 grader så även UNC-skruv fungerar.
Liknande trådar
-
Tips på hur man kan lösa minisprickor i innertaket
Färg, Måla & Tapetsera -
Måste jag ha kvar den gamla luftningen på taket?
Vatten & Avlopp -
Hög spänning kvar efter slagit av strömbrytare, och 3 kablar i taket!
El -
Gammalt lim kvar i taket på toan, hur få bort det?
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur blir man kvar på taket när man lägger papp!?
Tak & Vind