Jag är inte elkunnig alls, men har en takfläkt jag ska sätta upp. I uttaget i taket är ledarna brun-brun-vit, i takfläkten, som har inbyggd lampa, är ledarna bara blå-brun (vilket jag antar betyder att den inte är jordad?). Hur ska jag koppla?

Kan du ta en bild på uttaget och hur det är kopplat? Är det en kronbrytare, alltså en med två vippor? Man kan i allmänhet inte lita på färger. Speciellt inte när det är lite udda kombinationer som brun och vit.

tommib
Vit nolla är inte så ovanligt men brun tändtråd i kombination får väl anses vara lite udda.

Som sagt, ta en bild, det säger mer än tusen ord. Om du ska hålla på med el bör du skaffa dig mer kunskap samt mätinstrument. När man känner elen är det för sent...

tommib tommib skrev:
Vit nolla är inte så ovanligt men brun tändtråd i kombination får väl anses vara lite udda.

Som sagt, ta en bild, det säger mer än tusen ord. Om du ska hålla på med el bör du skaffa dig mer kunskap samt mätinstrument. När man känner elen är det för sent...
Jag har en multimeter och att jag inte litar på min egen kunskap är anledningen till att jag sökte mig hit!

Jag återkommer med bilder antingen sent ikväll eller imorgon.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
https://imgur.com/a/QCSfN4v Jag kladdade lite med blyerts i kontakten, bara för att markera vit.

Så...! Hur gör jag, kära Byggahus?

Jag kan också passa på att fråga... Sladden till fläkten är redigt lång, drygt en meter, men jag tänkte sätta upp den precis bredvid uttaget, och funderar därför på ett stoppa in all sladden i ett utrymme i fläkten. Är det OK att knö ihop så mycket sladd i en liten bunt? Tänker på värme, magnetfält, etc...

Eftersom det är så små strömmar det handlar om är det inga problem att "knö ihop" sladden.

B bepatient skrev:
Jag är inte elkunnig alls, men har en takfläkt jag ska sätta upp. I uttaget i taket är ledarna brun-brun-vit, i takfläkten, som har inbyggd lampa, är ledarna bara blå-brun (vilket jag antar betyder att den inte är jordad?). Hur ska jag koppla?
Senare i tråden visar du bilder på att du inte alls har vita och bruna ledare i takdosan utan du har ett lamputtag. Eller har du monterat detta lamputtag nu? Eller vad föranleder frågan? Det är stor skillnad på att koppla in något till lösa ledare i en takdosa och att plugga in något i ett lamputtag. Försök ta det från början. Det är sannolikt inget konstigt här men vi vet absolut ingenting om hur det ser ut hos dig.

1. Satt lamputtaget där från början?
2. Har du en strömbrytare med två knappar?
3. Har det suttit en fungerande lampa i taket nyligen?
4. Är vägguttagen i rummet ojordade eller skyddsjordade?
5. Kan du se en märkning i fläkten som betyder dubbel isolering Lamputtag i takdosa med synliga ledare, utan monterad lampa eller armatur. eller skyddsjordning Takdosa med ett installerat lamputtag som visar en stickpropp redo att anslutas. ?

Om vi utgår ifrån att svaren är ja, ja, ja, ojordade och dubbelisolerad så är du rätt ute med stickproppen till fläkten. Ser bara till att kabelmanteln hamnar under dragavlastningen. Du behöver inte hålla koll på vilket hål i lamputtaget som är nolla utan du kan prova dig fram med att rotera stickproppen.

• Gilla
bepatient och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Senare i tråden visar du bilder på att du inte alls har vita och bruna ledare i takdosan utan du har ett lamputtag. Eller har du monterat detta lamputtag nu? Eller vad föranleder frågan? Det är stor skillnad på att koppla in något till lösa ledare i en takdosa och att plugga in något i ett lamputtag. Försök ta det från början. Det är sannolikt inget konstigt här men vi vet absolut ingenting om hur det ser ut hos dig.

1. Satt lamputtaget där från början?
2. Har du en strömbrytare med två knappar?
3. Har det suttit en fungerande lampa i taket nyligen?
4. Är vägguttagen i rummet ojordade eller skyddsjordade?
5. Kan du se en märkning i fläkten som betyder dubbel isolering [bild] eller skyddsjordning [bild] ?

Om vi utgår ifrån att svaren är ja, ja, ja, ojordade och dubbelisolerad så är du rätt ute med stickproppen till fläkten. Ser bara till att kabelmanteln hamnar under dragavlastningen. Du behöver inte hålla koll på vilket hål i lamputtaget som är nolla utan du kan prova dig fram med att rotera stickproppen.
Nu förstår jag inte... Du säger "har inte alls dosa utan uttag" som om jag sagt dosa, men det har jag ju inte. I mitt ursprungliga inlägg som du citerade står det uttag.

I vilket fall, fler bilder och svar:
https://imgur.com/a/FR9gwra
1. Ja.
2. Fyra, om två. Edit: Har två uttag längst upp på väggen, och så det som sitter i taket. Tre av strömbrytarna går ju till dem, men vet ej vart den fjärde går. Visste inte fastighetsskötaren heller när han visade lägenheten o.O
3. Jepp.
4. Ojordade.
5. Skyddsjordning.

Köpte fö. fläkten på second hand så vet ej om föregående ägare mixtrat med den.

Redigerat:
Jag var inte säker på vad du menade med uttag, då man inte brukar bry sig om ledarfärgen om man har ett fungerande uttag där det nyligen suttit en fungerande lampa. Du har därmed allt i sin ordning för att koppla in fläkten. Att den är avsedd att skyddsjordas gäller bara i rum som har skyddsjordade uttag.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag var inte säker på vad du menade med uttag, då man inte brukar bry sig om ledarfärgen om man har ett fungerande uttag där det nyligen suttit en fungerande lampa.
Det handlade bara som sagt om vilken ledare som skulle till vilken. Jag visste inte om det var viktigt, mindes inte med vilken rotation jag hade kopplat in föregående lampa nämligen. Men då provar jag mig fram som du sa.

Nu fungerar det som det ska iaf., efter att jag prövat mig fram. Ville inte pröva mig fram utan att fråga, av oro att förstöra nåt. Men tack, nu har jag fungerande takfläkt!

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.