Jag får snart solpaneler på taket. I höstas ville jag fixa till taket genom att måla över de repor som fanns. Tyvärr har kulören på de målade ställena ändrat sig helt sedan dess. Jag frågade i Alcrobutiken där jag köpte färgen men de visste tyvärr inte vad problemet kan vara.
Se det bifogade fotot från idag. Den ljusgråa färgen är orginalfärgen från fabrik. De mörkgråa fläckarna (jag förstår att jag kanske inte skulle målat fläckvis på det sättet) är färgen jag målat med. Stor skillnad således. Den nya färgen drar även till sig betydligt mer smuts, men det påverkar bara delvis.
Jag använde Grön Fri, skrubbade alltsammans noga, målartvättade och strök sedan med Hagmans plåtfärg Protäck V. Kulören fick jag blandad i Alcrobutiken och är (var) NCS 2503-B07G vilken matchade både färgkortet och taket perfekt när jag målade. Glansen var något annorlunda, men kulören var perfekt.
Någon idé om vad som gått fel? Jag behöver måla repor på mitt andra tak och vill inte att det skall se ut som detta om några månader.
Sandpapprar jag orginalfärgen från fakbrik så blir det som ett pulver och färgen har inte släppt på något ställe, så jag antar att orginalfärgen inte är "plastfärg".
Se det bifogade fotot från idag. Den ljusgråa färgen är orginalfärgen från fabrik. De mörkgråa fläckarna (jag förstår att jag kanske inte skulle målat fläckvis på det sättet) är färgen jag målat med. Stor skillnad således. Den nya färgen drar även till sig betydligt mer smuts, men det påverkar bara delvis.
Jag använde Grön Fri, skrubbade alltsammans noga, målartvättade och strök sedan med Hagmans plåtfärg Protäck V. Kulören fick jag blandad i Alcrobutiken och är (var) NCS 2503-B07G vilken matchade både färgkortet och taket perfekt när jag målade. Glansen var något annorlunda, men kulören var perfekt.
Någon idé om vad som gått fel? Jag behöver måla repor på mitt andra tak och vill inte att det skall se ut som detta om några månader.
Sandpapprar jag orginalfärgen från fakbrik så blir det som ett pulver och färgen har inte släppt på något ställe, så jag antar att orginalfärgen inte är "plastfärg".
Besserwisser
· östergötland
· 2 078 inlägg
Det ser ut som att orginaltaket är väldigt matt(solblekt)
Var har du hittat färgkoden?
Hur gammalt är taket?
Vi tvättar med ett amoniakbasserat tvättmedel och högtryckstvätt
Vad ska grönfri tillföra?
Var har du hittat färgkoden?
Hur gammalt är taket?
Vi tvättar med ett amoniakbasserat tvättmedel och högtryckstvätt
Vad ska grönfri tillföra?
Besserwisser
· östergötland
· 2 078 inlägg
Taket är från 2006.plåtrickard skrev:
Jag tog varenda ljusgrått färgkort från Bauhaus och lade ut den på taket. Eftersom takets orginalkulör är från fabrik så kändes det naturligt att fabriken använt en "standardkulör" som gick att hitta på färgkort. Istället någon kulör som takleverantören tagit fram själva. Färgkortet matchade taket perfekt och de målade ytorna såg även perfekta ut i höstas. Glansen var något annorlunda, men kulören var identisk.
Grön Fri tar död på lav och alger så att det är lättare att skrubba bort. Det är infon jag fått i alla fall.
Besserwisser
· östergötland
· 2 078 inlägg
Jag kan inte svara på varför det blev så olika kulörer,men om du har gått efter färgen som är ,så är den väldigt solblekt,jag gissar att det är någon av de grå på den här länken..
https://itsolution.lindab.com/Linda...c=135783726.1.1684743313089&__hsfp=1671299052
Om det finns någon del som solen inte kommer åt så kan det gå att hitta bättre färgprov
https://itsolution.lindab.com/Linda...c=135783726.1.1684743313089&__hsfp=1671299052
Om det finns någon del som solen inte kommer åt så kan det gå att hitta bättre färgprov
Jag kom på vad anledningen är. Trodde att jag läste det här i tråden men måste ha läst det någon annanstans. Problemet är att mjukgöraren i originalfärgen har trängt in i nya färgen som jag målade med. Det är därför den mörknat och det är även därför den blir smutsig då den blir mjukare och tar upp smuts.plåtrickard skrev:
Jag har mailat Lindab om behovet att måla om taket helt med tanke på att det är 17 år gammalt. De har dock inte svarat än. Har du någon uppfattning om hur lång tid det tar på ett ungefär innan man behöver måla om ett fabriksmålat plåttak? Internet verkar säga ~15 år vilket betyder att mitt tak egentligen behöver målas om nu. Om det är fallet så behöver jag avbeställa solcellerna för att få taket målat istället. Lite trist då solcellerna skall upp om ungefär två veckor.
Liknande trådar
-
Hur förhålla sig till svartbyggd tvättstuga utan våtrumsintyg?
Tvättstuga -
Trasiga luckfästen spånskiva Ikea stil - lösning
Kök -
Kylskåp stänger av sig
Vitvaror -
Styrsignal till fläktkonvektor med Shelly 0-10V dimmer
El -
Värdering av utbyggnad, banken ändrade sig under byggprocessen!
Utbyggnad och tillbyggnad