Hej!

Vi har köpt ett hus byggt -92 det är av en större hustillverkare som jag inte minns namnet på. Valmat tegeltak och vi har sett att skivorna i taket på vinden blir blöta, främst vid någon genomförning samt nockens hörn.

Jag har kollat under några pannor på taket och det finns ingen underlagspapp, efter lite googling så verkar det vara ok gjort. Det är plywood skivor då antagligen behandlade för allt trä som jag såg var friskt efter 30 år.

Men det kommer in en massa bös från träd i närheten. Så min fråga är borde jag lägga nockband för att slippa att det blåser in en massa skräp, slagregn och snö in under teglen?

Den värsta vatteninträngningen verkar komma från nockens hörn där två pannor är fogade ihop, men blivit otätt med tiden.

Jag vill såklart att taket ska hålla så länge som möjligt så tips mottages gärna

/John

• Skadat tegeltak med trasiga pannor, exponerade takbjälkar och en riven del. Soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadade takpannor, träspikar, röjning av löv och skräp, någons knä syns, soligt tak reparationsscenario.
    Skapa konto
  • Trä och tegel i solen; brytning mellan naturmaterial och byggkonstruktion; skuggor och texturer; utomhus.
    Skapa konto
  • Gammalt tegeltak med mossa och lavar, skadad tegelpanna, behov av reparation.
    Skapa konto
K
När man lägger nya tak så använder man nock- och valmtätningsband. Borde användas här. Även klister kan vara bra att köra mellan dom där två pannorna och sen trycka ihop dom, borde kunna hindra från att majoriteten av vattnet kommer in åtminstone

Jo blir nog att göra så får jag se i höst hur tätt det blir.

Inte funderat på att lägga om pannorna?
Kontroll, rengöring och utbyte av eventuellt dåliga pannor och undertak borde kunna ge ditt tak betydligt förlängd livstid utan större kostnad.

Rengöring av underlagstaket kan lätt göras med piasavakvast och tryckluft, pannorna kan lämpligen behandlas med 'Fulstopp' eller liknande

Jag tänkte kolla en rad eller två från nocken och som du säger blåsa rent med tryckluft. Ska även kika sporadiskt hur det ser ut under pannorna, men att lyfta bort alla får jag nog inte tid till.

Ska ta bort mossan med högtryckstvätt (många avråder det men men) och sedan lägga på mossmedel. Sen om skivorna håller sig torra tills nästa vår så eventuellt någon impregnering av betongpannorna

J Jonte6000 skrev:
Jag tänkte kolla en rad eller två från nocken och som du säger blåsa rent med tryckluft. Ska även kika sporadiskt hur det ser ut under pannorna, men att lyfta bort alla får jag nog inte tid till.

Ska ta bort mossan med högtryckstvätt (många avråder det men men) och sedan lägga på mossmedel. Sen om skivorna håller sig torra tills nästa vår så eventuellt någon impregnering av betongpannorna
Jag tror inte du kan räkna med att skivorna alltid är helt torra.

Skivorna ska så klart inte bli blöta bara för att det regnar lite men vid slagregn från ofördelaktigt håll så kommer det rimligtvis in lite vatten under pannorna. Jag antar att detta är helt i sin ordning och så som konstruktionen är tänkt att fungera och så länge skivorna är hela troligtvis inget att oroa sig över.

Gör rent där det behövs och installera ett nockband så som du tänkt så håller det där taket säkert 20 år till.

• Gilla
Jonte6000
  • Laddar…
S Skyscraper skrev:
Jag tror inte du kan räkna med att skivorna alltid är helt torra.

Skivorna ska så klart inte bli blöta bara för att det regnar lite men vid slagregn från ofördelaktigt håll så kommer det rimligtvis in lite vatten under pannorna. Jag antar att detta är helt i sin ordning och så som konstruktionen är tänkt att fungera och så länge skivorna är hela troligtvis inget att oroa sig över.

Gör rent där det behövs och installera ett nockband så som du tänkt så håller det där taket säkert 20 år till.
Ja precis, lite blött men mindre blött är ju såklart ok.

J Jonte6000 skrev:
Hej!

Vi har köpt ett hus byggt -92 det är av en större hustillverkare som jag inte minns namnet på. Valmat tegeltak och vi har sett att skivorna i taket på vinden blir blöta, främst vid någon genomförning samt nockens hörn.

Jag har kollat under några pannor på taket och det finns ingen underlagspapp, efter lite googling så verkar det vara ok gjort. Det är plywood skivor då antagligen behandlade för allt trä som jag såg var friskt efter 30 år.

Men det kommer in en massa bös från träd i närheten. Så min fråga är borde jag lägga nockband för att slippa att det blåser in en massa skräp, slagregn och snö in under teglen?

Den värsta vatteninträngningen verkar komma från nockens hörn där två pannor är fogade ihop, men blivit otätt med tiden.

Jag vill såklart att taket ska hålla så länge som möjligt så tips mottages gärna

/John
Man brukar sätta en så kallad valmklocka i 3vägsmötena mellan valm och nock likt denna

https://img.bygghemma.se/pimages/va...g?auto=format,compress&w=414&h=414&dpr=1&q=40

Det skulle säkert förhindra en del vatten och bös från att komma in, men med tanke på åldern på ditt tak kanske en billigare lösning är att föredra tills dess att du väljer att lägga om hela taket

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.