Hej!

Första inlägg här, men det kommer nog fler... :)

Förutsättningar
Vi har köpt ett hus från -62 där bl.a. taket behöver bytas - original glaserade takpannor är inte i så gott skick och papp/läkt under borde vara bytt för många år sedan. Men förutom en liten murken del som vi akutlagade efter tillträde i okt-18 så verkar råsponten (ca 17 mm) vara i gott skick.
Taklutning 2:5 eller 22 (21,8) grader. Orientering: långsida med entré, mot gatan, vriden 35 grader moturs/mot sydost från rakt sydläge. Relativt skuggfritt. Yta åt sydost - ca 80 kvm (inkl. ett kopplat garage med lite lägre nock)

Funderingar/alternativ:
Vi var först inne på nya glaserade tegelpannor, men överväger om vi ska ge oss på integrerat soltak istället (eller mer troligt på ena takhalvan mot sydost och sen någon billigare betongpanna på baksidan, där syns inte taket för mer än någon enstaka granne då marken sluttar neråt nordväst.

1) En första fråga är dock om någon med sådan lösning kan svara på hur mycket "regnljud" det blir på soltak/solpaneler? Plåttak skulle jag ex.vis inte vilja lägga pga. smattrande från plåttrumma varje gång det regnar lite. Panelerna är väl med glasyta, men sen lite luftspalt och så papp/råspont, kallvind och så kutterspån och råspont igen på UK takstolarna innan det kan störa i sovrummen..(Ljudkänslig hustru) Någon med erfarenhet (av soltak...)? Alternativt hur mycket regn på takfönster låter, borde ju vara mindre än det antar jag?

Övriga frågor som insatta gärna på upplysa mig om är ex.:
2) Vad tror ni om investeringen, bör man anta att ekonomiska effekterna blir mindre fördelaktiga med tiden, sämre ersättning för såld el och/eller högre fast nätkostnad istället om nettoförbrukningen blir låg?
3) Jag läste någonstans att det inte är bra om man producerar mer el än vad man gör av med (nettoproducent istället för nettokonsument) - är det bara lite sämre för överskottet, eller är det inte lönt alls? Vi har idagsläget fjärrvärme som uppvärmning, beräknad årsförbrukning el är enl. senaste nätfakturan beräknad till drygt 3000 kWh. Ett första bolag jag ringde igår trodde att en anläggning på vår takhalva kunde producera någonstans i trakten kring 10-11 000 kWh, dvs en överproduktion om vi inte också byter/kompletterar vår uppvärmning med luft/luft till källaren och/eller bergvärme el. luft/vatten, så att större/hela andel(en) av uppvärmningen är elkonsumption.
4) Finns någon oberoende site där man kan beräkna effekt av läge mm?
5) Oberoende bra information om olika typer av teknik/system?
6) Om vi väljer soltak så har vi tre genomföringar på den delen av taket - en avloppsluftning samt avluftkanal från köksfläkt och en från badrum+WC. Kan man utan problem dra dem horisontellt (eller snett) genom kallvinden för att komma ut på taket på baksidan istället? Funderar främst på imkanalen till köket, om den blir igengrodd om den går horisontellt istället för rakt upp genom taket?
7) Någon med erfarenhet att lägga själva taket/panelerna själv, borde väl inte vara några konstigheter (elektriktern får naturligtvis koppla ihop med inverter och vad det nu var mer man ska ha, och in i centralen)
8) övriga råd och infallsvinklar?
9) ev. tillkommer fler frågor så småningom... :)

Begär in en offert på vanlig omläggning och på omläggning med integrerade solceller. Kolla sedan hur många år det tar att få till baka pengarna enbart med att reducera kostnaden med det ni inte behöver köpa in. Detta är värsta-värsta scenariot du kan råka ut för.

Bästa scenariot är att du kan värdera allt anläggningen kommer att producera till typ 1,20kr/kWh.

(Bli inte förvånad om återbetalningstiden hamnar på 20-40år.)

Sedan frågar du dig om du kan få bättre avkastning på pengarna på annat sätt. Ex amortera på bolånet.

Så skall man vara helt transparent skall man även ta med ca 5% kapitalkostnad i kalkylen.

Där har du den ekonomiska biten.

För jämförelse skulle jag även ta in pris på en vanlig solcellsanläggning.

Ljud bör inte vara mer än lertegel.

Lägger du tak med integrerade solceller skulle jag rekommendera extra stadig underlagspapp, typ ytpapp eller för plåttak. Vanlig brukar hålla 20-30år. Detta är mindre än vad solceller håller och då skulle du behöva demontera och återmontering allt för att byta papp.

• Gilla
Effell
  • Laddar…
Tag kontakt med flera stora leverantörer, dom har erfarenhet från 100-tals installationer. Här är en av dom med stor kunskap.
https://germansolar.se
Man behöver inte ha takpannor under.

• Gilla
Effell
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.