Jag ska bygga en atterfallare som är 4x7,5m. Bor i snözon 3 och ska ha plåttak med invändig beklädnad av spontat trä samt isolering. Vilka takbalkar ska jag välja? Skulle vilja lägga balkarna direkt på hammarbanden. Klarar jag mig 45 regelvirke C24 eller måste jag köpa limträ??? Om jag måste gå ner på cc 40 på takbalkarna måste jag då även regla de bärande väggarna med cc40 eftersom att takbalkarna bör läggas "över" reglarna?? Vill helst inte ha någon bärande mittbalk eftersom ena gaveln kommer beså av vikglaspartier och kan därav inte ha ngn stolpe.

Angående spännvidden och dimensionering får någon annan svara på, men om du fäller i ett stående hammarband så behöver du inte följa väggarnas CC-avstånd.

M Majpaj skrev:
Jag ska bygga en atterfallare som är 4x7,5m. Bor i snözon 3 och ska ha plåttak med invändig beklädnad av spontat trä samt isolering. Vilka takbalkar ska jag välja? Skulle vilja lägga balkarna direkt på hammarbanden. Klarar jag mig 45 regelvirke C24 eller måste jag köpa limträ??? Om jag måste gå ner på cc 40 på takbalkarna måste jag då även regla de bärande väggarna med cc40 eftersom att takbalkarna bör läggas "över" reglarna?? Vill helst inte ha någon bärande mittbalk eftersom ena gaveln kommer beså av vikglaspartier och kan därav inte ha ngn stolpe.
Du skriver inte det men jag antar att balkarna skall ligga på 4 meters ledden?

Du skriver heller inte uttryckligen att det är ett pulpettak men jag förutsätter det? Vad ska du ha för taklutning?

Jag tror du klarar dig med 220x45 C24 på cc 600mm.

Jag byggde ett attefallshus i snözon 2 med falsat plåttak, isolering och gipstak på insidan, spännvidd 440cm. Mitt var pulpettak och 7,5 graders taklutning.
Jag räknade på det då och det räckte men var nog inte mycket marginal om jag minns rätt.

Raskus Raskus skrev:
Angående spännvidden och dimensionering får någon annan svara på, men om du fäller i ett stående hammarband så behöver du inte följa väggarnas CC-avstånd.
tack! Visste inte att man inte behöver följa cc i vägg när man har stående hammarband men låter logiskt!

V vectrex skrev:
Du skriver inte det men jag antar att balkarna skall ligga på 4 meters ledden?

Du skriver heller inte uttryckligen att det är ett pulpettak men jag förutsätter det? Vad ska du ha för taklutning?

Jag tror du klarar dig med 220x45 C24 på cc 600mm.

Jag byggde ett attefallshus i snözon 2 med falsat plåttak, isolering och gipstak på insidan, spännvidd 440cm. Mitt var pulpettak och 7,5 graders taklutning.
Jag räknade på det då och det räckte men var nog inte mycket marginal om jag minns rätt.
Jepp det är pulpet och takbalkarna ska förstås bäras upp av hammarbanden på långsidorna.
Tror jag ska ha en taklutning på 14 grader… skulle också kunna ändra mig till 8 grader.

Eftersom du bor i snözon 3 så blir det svårt med 45x220 C24 c/c600. Du bör gå ner till c/c 400 i så fall. Ett alternativ är att lägga limträ 42x315 på c/c 1200. Jag tror att det går på ett ut prismässigt. Akta dig för alltför låga taklutningar, det blir bara problem med tiden.

Tack så mycket för ditt svar. Ska ringa Martinssons trä angående limträ. Då kanske jag väljer 14 graders lutning ändå!

• Gilla
justusandersson
  • Laddar…
M Majpaj skrev:
Tack så mycket för ditt svar. Ska ringa Martinssons trä angående limträ. Då kanske jag väljer 14 graders lutning ändå!
Var i landet är bygget?

Raskus Raskus skrev:
Var i landet är bygget?
Utanför Umeå

Hej funderar vad du kommit fram till när det gäller takbjälkar. Jag bor i Vindeln och går i liknade tankar med likna de mått, en spännvid på ca4 meter.

Med vänlig hälsning, Mikael Strand

M Majpaj skrev:
Hejsan,
Har du någon ritning att dela, överväger precis samma utvändiga mått och pulpettak på attefallshuset.

//Johan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.