11 535 läst · 9 svar
12k läst
9 svar
Takavvattning - Byggmax och andra varumärken
Ska byta hängrännor och stuprör efter ommålning av huset. Frun har sagt att vi ska ha Aluzinkfärgad.
Frågan är om någon har kvalitetsåsikter om Byggmax avvattning? Hur är kvaliten på plåten, krokar etc.?
Det är inte enbart pga. priset, är ju förövrigt inte så stor skillnad mot ex. Lindab utan mer för att jag har Byggmax lättillgängligt. Plannja och Lindab är andra märken som finns lokalt dock är ju allt beställningsvaror i Aluzink.
Frågan är om någon har kvalitetsåsikter om Byggmax avvattning? Hur är kvaliten på plåten, krokar etc.?
Det är inte enbart pga. priset, är ju förövrigt inte så stor skillnad mot ex. Lindab utan mer för att jag har Byggmax lättillgängligt. Plannja och Lindab är andra märken som finns lokalt dock är ju allt beställningsvaror i Aluzink.
Jag har använt både Lindab och Byggmax.
Hängrännorna och stuprören från Byggmax håller hög kvalité. De håller formen bra och är styva.
Ett proffs märker säkert skillnad på Lindabs och Byggmax när det gäller det men inte jag.
På tillbehören är det en kvalitétsskillnad och det är mycket enklare att montera Lindabs grejer.
Krokarna är det dock ingen större skillnad på. Lindabs är något styvare än Byggmax.
Det är svepen och omvikningskupor och gavlar det är störst skillnad på. Där är Byggmax grejer något sladdriga och mer meck att få perfekt.
Jag hade alla gånger valt Byggmax före Lindab igen. Känns som att man som konsument får betala ett överpris för Lindab.
Hängrännorna och stuprören från Byggmax håller hög kvalité. De håller formen bra och är styva.
Ett proffs märker säkert skillnad på Lindabs och Byggmax när det gäller det men inte jag.
På tillbehören är det en kvalitétsskillnad och det är mycket enklare att montera Lindabs grejer.
Krokarna är det dock ingen större skillnad på. Lindabs är något styvare än Byggmax.
Det är svepen och omvikningskupor och gavlar det är störst skillnad på. Där är Byggmax grejer något sladdriga och mer meck att få perfekt.
Jag hade alla gånger valt Byggmax före Lindab igen. Känns som att man som konsument får betala ett överpris för Lindab.
Byggmax säljer för tillfället takavvattning från Wijo, en svensk fabrikant som använder svensk plåt från SSAB i sina produkter. Grejjorna håller mycket hög kvalitét och jag håller inte med maah om sladdrigheten, men jag har heller inte monterat speciellt mycket annat.
Värt att veta är att aluzink-varianten inte är samma material som den vanliga polyesterbelagda. Vilken som är tåligast vet jag ej. Själv har jag bara använt polyesterbeklätt, av den enkla anledningen att jag ville ha vita detaljer.
Värt att veta är att aluzink-varianten inte är samma material som den vanliga polyesterbelagda. Vilken som är tåligast vet jag ej. Själv har jag bara använt polyesterbeklätt, av den enkla anledningen att jag ville ha vita detaljer.
Medlem
· västragötaland
· 1 549 inlägg
Plannja vattenavrinning är den bästa enligt mej med bra kvalitet och passform och även smart lösningar. Lindab trycker sitt namn på vissa detaljer och det är väldigt fult och detaljerna håller inte samma kvalitet som Plannja. Wijo har jag inte jobbat med men har inte hört så mycket bra om det.
Färgen är nästa samma då alla tar från SSAB men aluzink ska undvikas då det är en väldigt dålig skydd som har sämre garanti än lackad plåt och lång lista med material den inte får var i kontakt med.
Läs sida 4:
http://www.plannja.se/globalassets/...rad-om-val-av-material-och-underhall-2014.pdf
Färgen är nästa samma då alla tar från SSAB men aluzink ska undvikas då det är en väldigt dålig skydd som har sämre garanti än lackad plåt och lång lista med material den inte får var i kontakt med.
Läs sida 4:
http://www.plannja.se/globalassets/...rad-om-val-av-material-och-underhall-2014.pdf
Ah, nu är det ju så att vi har betongtakpannor till tak. Efter en del påläsning så verkar det som att aluzink kan reagera med betongtakpannor också något jag inte visste...men inte givet.
Lackad silver finns ju också men känns inte lika snyggt,
Lackad silver finns ju också men känns inte lika snyggt,
Vad gäller färger så finns en helvetes massa olika, åk till ett plåtslageri och kolla.
Själv har jag Rheinzink på huset och mörk silver på fritidshuset.
Själv har jag Rheinzink på huset och mörk silver på fritidshuset.
Wijo är bra grejor, jobbat en del med deras produkter och märker ingen större skillnad mot plannja eller lindab. Ang, aluzink ställer jag mig också till skaran som undviker detta material. Missfärgas ganska fort, går inte ihop med en rad material tyvärr.
Liknande trådar
-
Byggmax obefintlig kundsupport - vad gör man?
Juridik -
Varning för Byggmax produkter - ingen kvalitetskontroll
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Byggmax L-element
Grund & Markarbeten -
Byggmax luftspaltskiva - är det någon som testat den?
Tak & Vind -
Bygga takavvattning - marksystemet
Vatten & Avlopp