Min byggare har satt en täckplåt på den nedersta bärläkten enligt bilden. Det känns OK, men är det riktigt att den sitter kloss mot takpappen utan spalt mellan? Visserligen är det ju inte helt tätt och vatten som rinner längs takpappen kommer att rinna genom springan, men jag tänker att om 10-20 år när det börjar samlas skräp under pannorna så skulle det kunna bli risk för att det täpper igen och det blir stående fukt bakom plåten. Är detta en vedertagen konstruktion?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· västragötaland
· 1 549 inlägg
Konstig lösning han har gjort frågan är ju hur stor glipan är under?
Medlem
· Västra Götaland
· 257 inlägg
Ser ut som du har väldigt långt mellan rännan och taket. Vanligtvis sitter ju rännkroken antingen på läkten eller på råsponten och då hamnar den ju betydligt högre upp. Detta ser ut som en "nödlösning" för att täcka in läkt och få vattnet till rännan. Men det är ju inte fel bara för att det är så. Och har du inte massa träd runtom så behöver du inte vara orolig för att det ska täppa igen sig.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 124 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 124 inlägg
Tycker det ser ut som ytterkant på pannorna slutar nästan i linje med ytterkant på hängrännorna. Prova hälla vatten på pannorna o kolla hur det rinner.
Vet du om konstruktionen bakom plåten är en vanlig ströläkt/bärläkt konstruktion som han sen dolt med plåten? Isåfall är det ju inget fel, bara en estetisk detalj som inte behövs.
Vet du om konstruktionen bakom plåten är en vanlig ströläkt/bärläkt konstruktion som han sen dolt med plåten? Isåfall är det ju inget fel, bara en estetisk detalj som inte behövs.
Brukar man inte sätta fotplåten på en remsa underlagspapp på råsponten, Sen underlagspapp på plåten? Dvs > råspont > pappremsa > fotplåt > papp resten av taket
Stor höjdskillnad mellan tak och ränna. Har han använt 45x45 till strö och bär?
Stor höjdskillnad mellan tak och ränna. Har han använt 45x45 till strö och bär?
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 257 inlägg
Det där är ingen takfotsplåt. Den ska monteras som du beskriver. Det där är snarare en kombination utav klädsel/del utav takavattningen
Medlem
· västragötaland
· 1 549 inlägg
Efter nogran titt på bilden så ser jag att de är en takfotsplåt med en extra plåt över läkten ingen bra lösning.
Efter vad jag har läst är det en normal lösning att ha dubbla takfotsplåtar, en på råsponten och en på bärläkten. Detta är ju samma sak fast plåtkillen har bockat in den övre plåten så att den går ända in till pappen i stället för att lämna en spalt. Får ta ett snack med byggaren och be honom ändra plåten så att det blir en luftspalt.
Det är inget problem med avrinningen från pannorna ner i rännan.
Det är inget problem med avrinningen från pannorna ner i rännan.