Hej!
Jag har en stuga byggd tidigt 90-tal. Bild 1. Obegripligt nog saknar det en altan på den väldigt soliga södersidan (till vänster) som har en fantastisk utsikt som inte framgår här. Däremot skiner solen in så det blir otroligt varmt inne. Har därför tänkt att det vore en bra idé att bygga en altan med tak, så får man solskydd inne och solgass ute istället.
Däremot vill jag inte ha ett sånt plasttak utan tänker mig nåt mer ”riktigt” tak… typ bild 2 är väl drömmen men det här är ju en helt annan slags hus… framför allt är det ju ett lågt hus jag har och såna här altaner finns ju mest på tvåvåningshus. Blir det konstigt när altantaket är nästan lika högt som vanliga taket?! Tacksam för tips i form av bilder eller åsikter!!
Sofia

• Rött enplanshus med svart tak och vitmålade fönsterkarmar. Framför huset syns en gräsmatta med leksaker och några barn som leker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd tvåvåningsvilla med altan och rött tegeltak, stor trädgård, vita fönster och dörrar, vita räcken runt altanen, trätrappa till ingången.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vårt uterumstak är fäst I takstolarna på huset och sticker in precis under hängrännan. Så ser det ut hos "alla" husen i närheten då de har samma byggherre/ritning.
Eftersom det är så lågt blir lutningen på taket liten så varje centimeter man spar på höjden av golvet ör en fördel. Skulle jag bygga om vårt helt så skulle jag troligen gjuta platta i marknivå och då kunna få lite högre i tak och ökad takvinkel.
Plasttaket skulle jag behålla då det skulle bli alldeles för mörkt i rummet innanför utan det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.