Jag har byggt en pergola på vår altan. Det ska se ut som en pergola och inte som ett rent altantak. Jag lägger uppe på ganska tätt med 45mm x 45 mm för att det ska skydda och se snyggt ut. Vi vill ändå ha tätt så jag tänket lägga plast eller plåt uppe på. Helst ska det inte synas men det kommer det att göra ändå.
Jag har tänkt billig plasttak eller plåttak. I övrigt är pergolan helt öppen så det kommer att fläkta bra. Kommer detta att fungera? Blir plåt för varmt även om jag har öppet. Billigt plasttak verkar ha begränsad hållbarhet.
 
  • Nybyggd pergola med 45mm träribbor ovanför en altan med utemöbler, vid en tegelhusvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade behövt någons råd. Ska köpa material i eftermiddag.
 
tommib
Om du lägger tak på den är det ett altantak.

Har du tittat på takmarkiser?
 
Kolla av så att du inte missar att det behövs bygglov. Skärmtak kan du behöva bygglov för medan en öppen pergola kan klara sig utan. Tråkigt om du skulle åka på att böta för svartbygge.
Jag skulle också föreslå takmarkis eller någon liknande hemmasnickrad variant av tyg som inte lika lätt uppfattas som ett "permanent" tak
 
  • Gilla
Kristianek
  • Laddar…
15 m2 är gränsen för bygglov. Det klarar jag precis. Blev plasttak. Blir montering idag.
 
  • Installation av ett svart plasttak över en träterrass nära en röd trähusfasad, med monteringsmaterial synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppförd träaltan med svart pergola och plasttak mot en röd och svart husvägg, klart för montering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nytt trädäck nära gränsen för bygglov intill röd trähus med pågående montering av plasttak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jarlsgård och 2 till
  • Laddar…
Vad använder du för dimensioner? Sitter och funderar på att göra en liknande konstruktion själv nämligen :)
 
Jag använde 95x95 mm stolpar och 145x45 mm regel i taket. Ribben ovanpå är 45x45 mm. Gardinerna är från IKEA och vi satte upp de på vire.
 
  • Uteplats på kvällen med träkonstruktion av stolpar och takreglar, ljusslinga, möbler och IKEA-gardiner på vajer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dalbotant
  • Laddar…
Tackar!

Hur ser taket ut inifrån/utifrån?
 
Rent utseendemässigt hade det varit snyggare att bara ha ribborna utan plast men när det regnar ändrar man sig snabbt.
 
  • Tak med genomskinliga plastpaneler och mörka ribbor, regndroppar synliga på plasten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Perspektiv under en pergola med genomskinlig plast över mörka träribbor och regndroppar på plasten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädäck med pergola med genomskinlig plast ovanför ribborna, omgiven av draperier och uteplatssmöbler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TickyNucker och 2 till
  • Laddar…
Hej,

Fint!

Vilken höjd och lutning har taket?
 
Kan du länka till Ikea gardinerna? Helt vanliga lär väl få stryk av sol och regn?
 
ama3282 ama3282 skrev:
Rent utseendemässigt hade det varit snyggare att bara ha ribborna utan plast men när det regnar ändrar man sig snabbt.
Ser fint ut! Har du fått till nåt fall på taket eller hur fungerar det utan?
 
Samma lutning fortfarande. Fungerar bra. Inga som helst problem.
 
  • Gilla
Helmut67
  • Laddar…
ama3282 ama3282 skrev:
Samma lutning fortfarande. Fungerar bra. Inga som helst problem.
Hej. Jag försöker hitta hur mycket lutning du har. Alltså måttet. Har du lust att skriva det igen. Måste ju göra likadant, ditt var ju jättesnyggt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.