Jag har byggt en pergola på vår altan. Det ska se ut som en pergola och inte som ett rent altantak. Jag lägger uppe på ganska tätt med 45mm x 45 mm för att det ska skydda och se snyggt ut. Vi vill ändå ha tätt så jag tänket lägga plast eller plåt uppe på. Helst ska det inte synas men det kommer det att göra ändå.
Jag har tänkt billig plasttak eller plåttak. I övrigt är pergolan helt öppen så det kommer att fläkta bra. Kommer detta att fungera? Blir plåt för varmt även om jag har öppet. Billigt plasttak verkar ha begränsad hållbarhet.
Jag har tänkt billig plasttak eller plåttak. I övrigt är pergolan helt öppen så det kommer att fläkta bra. Kommer detta att fungera? Blir plåt för varmt även om jag har öppet. Billigt plasttak verkar ha begränsad hållbarhet.
Kolla av så att du inte missar att det behövs bygglov. Skärmtak kan du behöva bygglov för medan en öppen pergola kan klara sig utan. Tråkigt om du skulle åka på att böta för svartbygge.
Jag skulle också föreslå takmarkis eller någon liknande hemmasnickrad variant av tyg som inte lika lätt uppfattas som ett "permanent" tak
Jag skulle också föreslå takmarkis eller någon liknande hemmasnickrad variant av tyg som inte lika lätt uppfattas som ett "permanent" tak
15 m2 är gränsen för bygglov. Det klarar jag precis. Blev plasttak. Blir montering idag.
Rent utseendemässigt hade det varit snyggare att bara ha ribborna utan plast men när det regnar ändrar man sig snabbt.