Mosaik i taket i vår ångbastu ramlar ner. Vad ska jag ersätta det med för att det ska bli bra? Det är någon sorts plattor under mosaiken som kan vara av plast misstänker jag. Är inte kunnig på detta. Ska det bara spacklas slätt och strykas med någon fuktspärr? Kan man ha träpanel i taket på en ångbastu? Hade just kontakt med en snickare som föreslog trä men det låter konstigt i en ångbastu. Men vad vet jag.
Kalle

K Karl-Johan Hellgren skrev:
Kan man ha träpanel i taket på en ångbastu? Hade just kontakt med en snickare som föreslog trä men det låter konstigt i en ångbastu. Men vad vet jag.
Det är väl inget konstigt med trä. Trä är ett ganska vanligt material i en bastu. Det kan ni säkert ha.

Nä inte trä i en ångbastu. Det är skillnad i en vanlig bastu där "eftervärmen" kan torka ur träet.

Kanske sån dörr våtrumspanel/plattor som ser ut som kakel kan vara nåt?

M mattiasborger skrev:
Det är skillnad i en vanlig bastu där "eftervärmen" kan torka ur träet.
Fast det är ventilationen som gör att det torkar ut. Bara att ventilera. Trä tål att vara vått .
M mattiasborger skrev:
Kanske sån dörr våtrumspanel/plattor som ser ut som kakel kan vara nåt?
Det är en variant. Fast om man inte vill ha trä kanske det är tveksamt. Badrumspanel tål vatten. Men jag är tveksam till hur hög värme de tål. Det finns lite olika att välja på. Värt att kolla upp för att vara säker.

Är det ångbastu eller ångbad du har?
Är det ett ångbad så är det inte lämpligt med trä.

Redigerat:
jbr jbr skrev:
Är det ångbastu eller ångbad du har?
Är det ett ångbad så är det inte lämpligt med trä.
Det är en ångbastu.

Det är en ångbastu.
Så här ser det ut

• Digital kontrollpanel på en vägg med olika symboler och belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart mosaikkakel i ett rum med inbyggd belysning och kurvad sittbänk.
    Skapa konto
  • Väggmonterad Tylo-aggregat med anslutna kablar och rör.
    Skapa konto
Det var en sån jag trodde, hade aldrig velat ha trä i den typen av bastu. Nån typ av plastpanel hade jag kört på.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
M mattiasborger skrev:
Det var en sån jag trodde, hade aldrig velat ha trä i den typen av bastu. Nån typ av plastpanel hade jag kört på.
Håller med när jag ser bilderna. Helt oavsett om trä fungerar eller inte skulle jag heller aldrig valt det.

Istället skulle jag se till att limma tillbaka mosaiken. Så att det blir som det är tänkt från början. Frågan gällde väl egentligen hur man reparerar. Inte hur man bygger om. Så glöm trä!

Det borde inte vara såå svårt att hitta ett lim som faktiskt fungerar. Det verkar snarare vara en uppgift för en kakelsättare än en snickare.

Det är en ångbastu.
Jag skulle nog säga ångbad. 😉
Det bör inte vara några problem att fästa mosaiken med ett bra sättlim. Temperaturen är inte särskilt hög heller och även det gör det mer gynnsamt för lim.

Redigerat:
jbr jbr skrev:
Jag skulle nog säga ångbad. 😉
Det bör inte vara några problem att fästa mosaiken med ett bra sättlim. Temperaturen är inte särskilt hög heller och även det gör det mer gynnsamt för lim.
Tack alla. Jag har kontaktat en bra plattsättare och återkommer.

Limma med Sikaflex och därefter foga som vanligt. Mosaiken är inte ett tätskikt, den är bara ett ytskikt. Så om du har ett tätskikt i taket så skall du vara försiktig så att det inte förstörs. Troligtvis är mosaiken dåligt applicerad från början.
Vi har mosaik både i vår ångbastu och poolen, men det är endast i poolen som vi har haft mosaik släpp.

Redigerat:
  • Gilla
Karl-Johan Hellgren
  • Laddar…
Sett en bastu där vägg plattorna även sattes i taket. Blev riktigt bra med klinker där med.

K _KirderF_ skrev:
Sett en bastu där vägg plattorna även sattes i taket. Blev riktigt bra med klinker där med
Har du inte ett böjt tak så är inte mosaik ett lika självklart val. Vi har ett böjt tak för att slippa takdropp, så för oss blev mosaik ett självklart val.

• Badrum med böjt tak täckt i mörk mosaik, inbyggda spotlights och avlopp i golvet. Mosaik på vägg och sittbänk i elegant stil.
    Skapa konto
  • Gilla
_KirderF_
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.