1 546 läst · 7 svar
2k läst
7 svar
Tågordning vid köksrenovering
Hej,
Vi planerar för ett köksbyte nu i vår/sommar. Tänkte sätta in ett IKEA-kök.
Min fråga är egentligen inte lika omfattande som rubriken antyder.
Kort och gott: ska jag lägga golvet (askparkett) innan eller efter bänkskåpen sätts på plats? Hur skulle ni ha gjort och varför?
Jag tänkte tapetsera innan väggskåpen sätts upp men blir lite kluven när det gäller golvet. Vid en ev vattenläcka (om man nu ska vara så optimistisk) så kan man ju rätt enkelt byta golv om man sätter in bänkskåpen innan golvet läggs (dvs att man går mot skåpsbenen och sen ställer ev sockel mot golvet). Huset är byggt med platta på mark.
Cheers!
Vi planerar för ett köksbyte nu i vår/sommar. Tänkte sätta in ett IKEA-kök.
Min fråga är egentligen inte lika omfattande som rubriken antyder.
Kort och gott: ska jag lägga golvet (askparkett) innan eller efter bänkskåpen sätts på plats? Hur skulle ni ha gjort och varför?
Jag tänkte tapetsera innan väggskåpen sätts upp men blir lite kluven när det gäller golvet. Vid en ev vattenläcka (om man nu ska vara så optimistisk) så kan man ju rätt enkelt byta golv om man sätter in bänkskåpen innan golvet läggs (dvs att man går mot skåpsbenen och sen ställer ev sockel mot golvet). Huset är byggt med platta på mark.
Cheers!
Om det börjar läcka och du inte har lagt golv under skåpen så kanske inte vattnet rinner ut på golvet. Eftersom vattnet inte rinner ut på golvet så upptäcker inte du det förrän efter ca 30 år och då är huset så mögelskadat att ...
Själv lägger jag alltid golv först och det plågar mig nått så in i h*vete när jag som köpare ser fastigheter där golven är lagda runt skåp etc.
Ponera att golvet som är lagt är av bra kvalitet (och oskadat), hur blir det då när nästa ägare (eller du själv efter ett par år) vill förändra layouten? Plockar bort ett skåp eller tre och vill flytta bänkplattan några decimeter f.ex. - plötsligt är man tvungen att ordna med golvet samtidigt.
Ponera att golvet som är lagt är av bra kvalitet (och oskadat), hur blir det då när nästa ägare (eller du själv efter ett par år) vill förändra layouten? Plockar bort ett skåp eller tre och vill flytta bänkplattan några decimeter f.ex. - plötsligt är man tvungen att ordna med golvet samtidigt.
vad jag förstått så är det 50/50 av köksnickarna som förespråkar respektive metod,
Fördelarna med att lägga golv först är följande:
Lättare att lägga.
mindre risk för vattenskador då läckage syns fortare.
lättare att ändra köket i framtiden.
nackdelarna är:
golvet blir lite kostsammare.
vid en fuktskada som endast skadat golvet kan golvet plockas upp lättare(men när inträffar en sådan skada som endast skadar golvet?)
Jag förespråkar absolut att lägga golvet först..vill man sedan byta golv efter 10 år så lägger man det nya ovanpå och skippar då läggningen under skåpen.
Fördelarna med att lägga golv först är följande:
Lättare att lägga.
mindre risk för vattenskador då läckage syns fortare.
lättare att ändra köket i framtiden.
nackdelarna är:
golvet blir lite kostsammare.
vid en fuktskada som endast skadat golvet kan golvet plockas upp lättare(men när inträffar en sådan skada som endast skadar golvet?)
Jag förespråkar absolut att lägga golvet först..vill man sedan byta golv efter 10 år så lägger man det nya ovanpå och skippar då läggningen under skåpen.