Hej! Jag har tagit ned kakel i köket och är i full gång med att spackla väggen för att inom kort måla väggen och slutligen sätta dit ett stänkskydd och ny bänkskiva.

kakelplattorna som jag tog ned gick hela vägen från bänkskiva till väggskåp och stänkskyddet ska gå ca 30cm upp på väggen och resterande del målas.

Frågan är nu hur jag täpper till de hål för eldosor som sitter på väggen och matar ström till bänkbelysningen? Tidigare har kakel täckt det mesta, plus stilkon. Finns det någon smidig lösning..?
 
  • Tak med rör, lampa, kabel, mönstrad isolering, markerad detalj i rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två ej monterade eluttag och öppna kablar mot en takyta, installationsarbete pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spackel spackel spackel
 
S Småbrukaren skrev:
Spackel spackel spackel
Absolut inte fylla med spackel.
Dosorna sitter där så att du ska slippa riva allt och förstöra ditt nya stänkskydd om du vill ändra nått på elen eller om något går sönder.
Vad ska du ha på väggen sedan? Dosan till vänster ser ju ut som att det sitter uttag som har någon ram runt sig och de brukar täcka en dosa bra. Till höger är det svårare då det ser ut som att man bara ser den undre halvan av en dosa. Olika lösningar beroende på vad för stänkskydd du tänker sätta upp.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Absolut inte fylla med spackel.
Dosorna sitter där så att du ska slippa riva allt och förstöra ditt nya stänkskydd om du vill ändra nått på elen eller om något går sönder.
Vad ska du ha på väggen sedan? Dosan till vänster ser ju ut som att det sitter uttag som har någon ram runt sig och de brukar täcka en dosa bra. Till höger är det svårare då det ser ut som att man bara ser den undre halvan av en dosa. Olika lösningar beroende på vad för stänkskydd du tänker sätta upp.
Hej,
Tack för svar! Stänkskyddet kommer bara gå upp ca 30cm på väggen, så det kommer inte täcka eldosorna. Resterande del av väggen, från stänkskydd upp till väggskåp blir målad vägg.

Uttagen till vänster har en box som skruvas fast på väggskåpet, så den är OK.

Precis som du säger är det den andra som blir knepig eftersom bara halva syns och som jag vill täcka på något sätt.
 
Skär till ett vanligt doslock så det passar?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Doslock skulle vara kanske vara lämpligt
 
Smyglist kanske?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.