Vi har ett hus från 2003 som vi är andra ägarna på. Vi köpte det 2005 och skall nu sälja det. Vi har en köpare och han har idag varit och gjort en besiktning. Det fanns lite småpunkter som det väl brukar göra av icke så viktig karaktär (vad jag tycker). Ett fel bl a var att utblåset på centraldammsugaren inte gick utanför huset utan utblåset var på vinden.

Men det största problemet det gäller ett intyg som saknas. Det finns något som heter tätskiktsintyg som skall finnas för badrummen. Detta intyg saknas, för idag så uppdagades det att badrummen inte är utfärdade av byggföretaget utan detta har gjorts av förra ägarna själva och därmed så finns det inget intyg. Det var besiktningsmannen som frågade om detta intyg finns.

Detta var helt nytt för oss, vi hade inge aning och vi frågade inte heller när vi köpte om badrummen var fackmanna mässigt utfärdade. Badrummen är dock utfärdade av en bekant till förra ägarna som jobbar som kakelsättare, så förra ägarna säger att det INTE är några problem, utan allt är helt korrekt utfört, men detta är inget så den nya köparen godtar. Han vill ha detta intyg, som inte existerar. Hur gör man?

Köparen påstår att detta intyg skall följa med numera, det står i plan och bygglagen och därmed hävdar han att det är ett fel på huset och vill "deala" med oss. Det är ganska stora badrum, så det kostar ca 300 000:- att åtgärda båda om det blir något, så det han vill är att vi sänker köpeskillingen med 150 000:- eller att vi skriver på att avtal som säger att vi står för alla eventuella kostnader om det händer något på tio år.

Hur kan vi göra, finns det något vi kan hävda? Alla tips mottages mycket tacksamt.

Detta är ett mycket prikärt läge........
 
Jag skulle berätta för säljaren att det kan de glömma. Man har all rätt i världen att bygga badrum själva utan papper, och passar inte ert badrum så kan de ju titta på något annat. De är ju uppenbarligen intresserade av ert hus, de har betalat en besiktningsman, och jag lovar att de är ganska så medgörliga i det läget om man sätter hårt mot hårt.

Skriv för allt i världen inte under något papper, utan deala möjligen med priset i storleksordningen 25.000kr eller så, om priset från början är anständigt högt. Badrummet är trots allt fem år gammalt och att ni skulle stå för kostnader i tio år, eller pruta 150 laxar är inte klokt.
 
Ja, vi pratar om ett pris som är anständigt högt, nämligen 3.7 milj.

Och visst är det som du säger, att dom vill ha huset.

Något papper att vi skall stå för badrummen i tio år känns lite jobbigt och även att betala för något som inte är vårt fel egentligen. Vi har ju inte gjort något fel i detta ärende.

Har inte vi någon rätt? Jag menar kan inte vi gå tillbaka till våra säljare och hävda att detta är ett dolt fel?

tack för svar
 
Står det verkligen i PBL? När började det i så fall att gälla? Dom köper ju trots allt ett badrum som är fem år gammalt, och då borde rimligtvis reglerna från 2003 gälla för just badrummet.

Som Swetrot säger så får du ju bygga badrum själv om du vill, och att det bara får byggas av behöriga företag började inte gälla förrän 2007 när de nya branschreglerna kom. Med de förra reglerna fick var det godkänt om man bara följde dessa, men nu har BKR skrivit in att företag måste vara behöriga. Dom vill väl tjäna pengar...

På sidan 17 i den här PDF:en (reglerna som gällde då ert badrum byggdes) finns BKR's Kvalitetsdokument, och jag kan inte se att det står någonstans att det måste fyllas i inom någon viss tidsram. Kan plattsättaren ta reda på vilket tätskikt och fix som har använts så kan han väl fylla i dokumentet åt er? Han kanske är kinkig om det är gjort utan kvitto, men man kan ju alltid fråga.
Vill ni läsa på mer så får ni ladda ner tilläggen också. Dom finns tillsammans med de nya (och gamla) reglerna på http://www.bkr.se/.

Dom enda som kan knorra vid en ev. skada är försäkringsbolagen, men så länge dom kontantreglerar skador så godkänner dom också att GDS:are bygger badrum.
 
Köparen påstår att det numera står i PBL. Jag har dock bett köparen tala om för mig lite mer exakt vart man kan läsa om detta.

Någon som vet om det är 2003 års regler som gäller eller om det är reglerna som gäller när man säljer huset?

Jag har redan frågat flera gånger och förra ägaren är inte pigg på att be den som har gjort jobbet att skriva något eller ge ifrån sig något dokument.

Köparen påstår även att det numera finns försäkringsbolag som kräver ett sådant dokument för att man skall få tecka villaförsäkring.

Vilket pdf dokument menar du?
 
kotten33 skrev:
Har inte vi någon rätt? Jag menar kan inte vi gå tillbaka till våra säljare och hävda att detta är ett dolt fel?
Nej. Hur skulle du kunna hävda att det är ett dolt fel att ni inte fick ett papper? Det borde ha varit fullständigt uppenbart.
 
Jag kan tänka mig att det finns försäkringsbolag som idag kräver papper för att vissa försäkringar skall tecknas (även om jag inte råkat ut för något sådant) om du bygger ett nytt badrum. Men på ett fem år gammalt badrum kan de inte rimligen kräva papper, eller så lär de tappa en massa kunder.

Något dolt fel är det inte, så du kan inte vända dig bakåt i kedjan heller.

Jag tycker du kan vara tuff och förklara för köparen att så här är det. Take it or leave it. Rent krasst är det nog så att om din köpare är dum och inte förstår regelverket så kan inte du göra så mycket åt det. Antingen så får du sänka dig ned till hans nivå och börja prisförhandla (om du verkligen behöver sälja nu), eller så får du leta en annan köpare som inte är fullt lika dum.

För 150.000kr kan man ha ett hus ståendes några månader extra.
 
Det är givetvis reglerna när man gör badrummet som gäller och inte reglerna när man säljer. Det går ju inte att sia om villka regler som kommer att gälla i framtiden när du renoverar ett badrum. Så det är de regler som fanns 2003 som gäller för ditt badrum.
 
Så ni menar att eftersom badrummet byggdes 2003 och då fanns inget krav på tätskikts intyg, så kan inte heller köparen kräva det av mig nu?

Kan köparen hoppa av husköpet nu?

Köpekontrakt är skrivet med förbehåll för besiktning, under vilka förutsättningar kan köparen avstå från köpet? Alltså vilka fel bör framgå i besiktningen för att det skall vara den typen av fel som gör att man har rätt att häva?
 
Mikael_L
Det beror på vad det står i kontraktet.
Ibland är formulering sådan att köparen kan hoppa av villkorslöst, oavsett vilka vilka fel som upptäcks.

Men avsaknad av tätskiktsintyg verkar inte vara något fel alls, så där har köparen inte något case.
 
Men köparen hävdar att det är ett fel att detta intyg saknas och att det står i PBL. Jag kommer under kvällen få en länk där detta skall framgå, återkommer.
 
Mikael_L
Lite intressant för bedömningen är:
1. Har ni redan skrivit köpekontrakt? (jag har uppfattat det så..)
2. Vad står det i förbehållet om att avstå köpet efter besikting.
 
Det stämmer, vi har skrivit kontrakt och jag minns inte riktigt vad det står på kontraktet. Har det tyvärr inte här precis, men jag tror det står något med att man har rätt att häva köpet vid enentuella fel som man som köpare inte kunde räkna med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.