Vi har ett hus från 2003 som vi är andra ägarna på. Vi köpte det 2005 och skall nu sälja det. Vi har en köpare och han har idag varit och gjort en besiktning. Det fanns lite småpunkter som det väl brukar göra av icke så viktig karaktär (vad jag tycker). Ett fel bl a var att utblåset på centraldammsugaren inte gick utanför huset utan utblåset var på vinden.

Men det största problemet det gäller ett intyg som saknas. Det finns något som heter tätskiktsintyg som skall finnas för badrummen. Detta intyg saknas, för idag så uppdagades det att badrummen inte är utfärdade av byggföretaget utan detta har gjorts av förra ägarna själva och därmed så finns det inget intyg. Det var besiktningsmannen som frågade om detta intyg finns.

Detta var helt nytt för oss, vi hade inge aning och vi frågade inte heller när vi köpte om badrummen var fackmanna mässigt utfärdade. Badrummen är dock utfärdade av en bekant till förra ägarna som jobbar som kakelsättare, så förra ägarna säger att det INTE är några problem, utan allt är helt korrekt utfört, men detta är inget så den nya köparen godtar. Han vill ha detta intyg, som inte existerar. Hur gör man?

Köparen påstår att detta intyg skall följa med numera, det står i plan och bygglagen och därmed hävdar han att det är ett fel på huset och vill "deala" med oss. Det är ganska stora badrum, så det kostar ca 300 000:- att åtgärda båda om det blir något, så det han vill är att vi sänker köpeskillingen med 150 000:- eller att vi skriver på att avtal som säger att vi står för alla eventuella kostnader om det händer något på tio år.

Hur kan vi göra, finns det något vi kan hävda? Alla tips mottages mycket tacksamt.

Detta är ett mycket prikärt läge........