Jag håller på att renovera en liten gästtoalett. Storlek 1 x 1,5 meter med betonggolv. Toalettstol till vänster i bild bakom hörnet. Borttagen på fotot. Tvättstället ska också bytas ut. Tanken är att ha antingen klinker eller laminat som ser ut som klinker samt nya tapeter. Enligt reglerna så ska man tydligen ha ett tätskikt innan man går vidare med själva golvet. Kan någon tala om för mig vilka produkter man behöver och hur man gör för att få ett proffsigt resultat?

Tomrum i badrum, saknar toalett, smutsigt golv, vägg med tapet, synlig avloppsanslutning, renoveringsbehov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad händer om man inte följer reglerna och vilka risker finns det? Jag hade kört utan tätskikt.
 
Försäkringsbolaget lär ha synpunkter vid en skada om man inte följt branchreglerna.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Claes Sörmland
Hur ser tätskiktsmarknaden ut 2023 produktmässig?

Med tanke på att ett golv som detta är massivt i betong, inte regelbundet kommer att vattenbegjutas och saknar golvbrunn, räcker det med att rolla på tätskiktsgucka och sätta kantlister längs golv-väggvinkeln och rolla upp där så att det blir ett uppdraget tätskikt?
 
Ja, så tolkar jag det att i våtzon 2 kan man pensla tätskikt och remsa i vinkeln.
 
Claes Sörmland
Stefan N Stefan N skrev:
Ja, så tolkar jag det att i våtzon 2 kan man pensla tätskikt och remsa i vinkeln.
Ser att GVK godkänner det, undrar vilka produkter dom är aktuella 2023.

Såg att klassikern Casco Aquastop inte längre finns på marknaden.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Försäkringsbolaget lär ha synpunkter vid en skada om man inte följt branchreglerna.
Och vad är riskerna i konstruktionen samt sannolikheten att något inträffar? Byggregler är rätt trubbiga…
 
I ditt fall minimal risk för stora skador, jag skulle inte bry mig om tätskikt öht.
 
T-dog T-dog skrev:
Och vad är riskerna i konstruktionen samt sannolikheten att något inträffar? Byggregler är rätt trubbiga…
Ja, det kan man ju tycka men det är ändå det som gäller. Folk gör avsteg från mycket men sen när nåt händer som man kanske blir mindre nöjd.
 
Claes Sörmland
Jag skulle rollat på tätskiktsgucka, tillräckligt gott skydd mot droppläcka den dag det händer. Tar väl någon timme att genomföra och kostar några hundralappar i egen regi.

(Tar man in Stockholmshantverkare så kan är det ju en annan sak. Då är det troligen en faktura på 15 000 kr, bilning, nyflytspackling och filmtätskikt, flytta på genomföringarna för VA i golv till vägg och allt vad de kan hitta på för att följa varenda branchregel.)
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Det kan ha betydelse om det är direkt på betongplattan utan isolering i. I det fallet rek att inte ha tätskikt annat än vid golvbrunn pga risk för fuktvandring i plattan. Dock är detta en mycket liten yta.
 
  • Gilla
Karl-Ove Qvarfordt
  • Laddar…
Tack för alla tips. Jag ska tydliggöra en sak. Detta är en betongplatta på övre våningen. Det finns en källare under. Detta är alltså inte bottenplatta mot mark.
 
  • Gilla
T-dog
  • Laddar…
BirgitS
Fördelen med foliebaserat tätskikt är att det kan lagas (lappas) vilket är trevligt om man råkar skada tätskiktet innan man har fått dit alla klinkerplatta eller senare vill byta ut en skadad platta.

Förutom droppläckage tror försäkringsbolagen att många skador på gästtoaletter inträffar därför att folk använder för mycket vatten vid städningen och inte torkar upp noga direkt efter numera.

Eftersom det gäller klinker så är det BKR:s branschregler man bör följa, förutom de från Säker vatten.
 
kulle
Jag håller med claes sörmland, det räcker gott till ditt utrymme.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag skulle rollat på tätskiktsgucka, tillräckligt gott skydd mot droppläcka den dag det händer. Tar väl någon timme att genomföra och kostar några hundralappar i egen regi.

(Tar man in Stockholmshantverkare så kan är det ju en annan sak. Då är det troligen en faktura på 15 000 kr, bilning, nyflytspackling och filmtätskikt, flytta på genomföringarna för VA i golv till vägg och allt vad de kan hitta på för att följa varenda branchregel.)
Kan du föreslå någon bra tätskiktsgucka?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.