Ett planerat badrumsskåp/garderob kommer fällas in i ett utrymme i badrummet.
Fråga 1:
Funderar hur tätskiktet skall ligga vid ett infällt badrumsskåp/garderob.
Skall garderoben monteras så att den sitter på plats och så att tätskiktet ansluter till garderobssidan, eller skall tätskiktet utföras in i utrymmet och garderoben monteras efteråt men före kakling?

Fråga 2:
Har byggt en ventilationstrumma. Trumman ligger uppe vid taket horisontellt och kommer sedan målas ihop med taket (kaklet går alltså upp till trumman). Takets plastfolie går ner på trumman (bakom ytskivan) och slutar något nedanför på vägg (bakom ytskivan). Tänker då att väggens tätskikt sedan går upp till trumman och slutar där, så att tätskikten precis går omlott. Blir det bra så?

infälld.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska man sätta plastfolie bakom den infällda garderoben kanske?

Jag hade satt tätskikt bakom garderoben. Å andra sidan om det kommer vatten upp dit, så har du nog andra problem som är större i ditt badrum. Så vidare menar jag att det känns ganska onödigt.

Ibland känns det korkat att både ha hängslen, livrem och tätskikt i ett badrum. Tyvärr är byråkratin sådan att folk vill tjäna pengar, därför kommer man på en sådan här ganska onödig regel i många fall. Alltså att tätskikt krävs i hela badrummet.

Vad jag vet, om du har en vattenskada i hörn 1 med tätskikt och inget tätskikt i hörn 2 3 och 4 så går försäkringsbolaget på att det var det felaktiga tätskiktet i hörn 1 som "ansvarar" för skadan.

Någon får gärna rätta mig med det sista.

Fråga 2,: ingen aning.

Sputnic skrev:
[bild]
Ska man sätta plastfolie bakom den infällda garderoben kanske?
Om du med plastfolie menar tätskiktsfolie så säger jag ja.

ska garderoben stå på golvet eller är står den på en sockel?
Står den på en sockel så skulle jag nog räkna garderobshålet som en dörröppning, alltså tätskikta upp på sockeln och fram till kanten av hålet.

Sen beror det ju lite på är ni 5-6st som duschar på raken och dålig ventilation och om badrummet är litet så kanske jag skulle tätskikta iaf.
Tätskiktar du där inne så går det ju att plocka ur garderoben, kakla och ev. göra hyllplan eller använda det till nått annat
Eftersom du har börjat fundera på det här så är det kanske lika bra att tätskikta då slipper du fundera på det på nätterna när badrummet är klart :)

Fråga 2: ja det tycker jag verkar bra

Tackar för svaren! Garderoben kommer stå en bit upp med lite kakel under. Satsar på tätskikt bakom så man kan sova gott och vakna torrt.;)

Ta en lång varm dusch med dörren stängd och observera ångmolnet. Betänk att vattenånga har större inträngningsförmåga än vattenstänk och svara på frågan om det behöver tätskiktas eller inte.

Tror att du fattat helt rätt beslut. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.