Undrar om det behövs något tätskikt i ett pannrum/tvättrum där det finns en golvbrunn, betongen är direkt mot mark.
Min kaklare menar att man behöver det även på väggarna men jag ställer mig tveksam. Borde det inte räcka endast hela golvet`?

Jag ska även sätta gips mot väggarna och undrar om vanliga funkar eller om det ska vara våtrumsgips?*

Åsa Lund
Har du en golvbrunn är det per definition ett våtrum. Sen ska man ha våtrumsbeklädnad på väggarna i närheten av blandare etc enligt våtrumsreglerna.

Vi fick vårt tvättstuga renoverad via försäkringsbolag pga vattenskada för tre år sedan. Enligt försäkringsbolag och av dem anlitade firma behövs tätskikt bakom kakel och klinker bara på vägg och golv närmast vattenkran, ho och brunn när underlaget är betong i källaren. Vet inte exakt mått på området som ska vara tätskikt på.

Redigerat:
D09
Läste någonstans att vanligt gips ska vara godkänt igen så sök upp det så sparar du pengar

Åsa Lund
BKR har slopat kravet på våtrumsskiva under våren i år, GVK har aldrig haft det.

Öhm, inga tätskikt i en källare öht säger min polare som bygger badrum hela dagarna......

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.