Jag har köpt in tätskiktet Kerasafe från Krauta.
Småbarnfamlij som vi är behöver jag göra saker i etapper. Har varit lätt hittills inför tätskiktet.
Jag läste på tätskiktet att det ska plattsättas inom 72 timmar.
Jag har försökt googla men hittar inte varför det skulle vara så? Någon som kan förklara och vad innebär det om det kanske står någon vecka eller 2 innan jag kaklar?
Samt kan man sätta några våder tätskikt, låta dem torka och sen sätta några till? Eller måste jag se till att jag har avsagt sammanhängande tid för allt?

Mvh

U
Vad jag vet är LIP den enda tillverkaren jag känner till som låter en vänta länge innan man monterar kakel/klinker.
Mitt råd är att följa tillverkarens anvisningar för annars gäller inte försäkring osv. (Hur de nu ska kunna kolla en sån här sak)

Claes Sörmland
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Var hittar du den infon, jag ser inte denna tidsangivelse i varken svenska eller engelska monteringsanvisningen. Vad missar jag?

[bild]

[länk] Rätt - Gör Vattentätt Monteringsanvisning 2022 juni.pdf?_=4&authcred=YXBpLmd1ZXN0OjNMRHVmSDhjRGI4ag==&forceDownload=true
Nej det var jag som läst fel. Jag läste följande, men det gäller inte när man använder k2 som lim tydligen.
Då är det nog inga problem.
Vid en annan sektion står dock att plattsättning bör påbörjas så fort tätskiktet torkat. Men "bör" är ju ett svårt ord att beakta.

• Skärmbild av en mobiltelefon som visar ett produktdatablad för Kiilto lim med torktid och förpackningsinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
EddieHansson
Risken är väl egentligen att man råkar skada tätskiktet om det får ligga oskyddat?

• Gilla
bengan1938
  • Laddar…
T
Det enda tätskikt jag vet som inte får stå öppet för länge är just Kiiltos och om det har använts mattlimmet m1000 då det blir bubblor i mattan efter ett tag. Om mattan sätts i K2 uppstår inte samma problem.

• Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
S
T tank77 skrev:
Det enda tätskikt jag vet som inte får stå öppet för länge är just Kiiltos och om det har använts mattlimmet m1000 då det blir bubblor i mattan efter ett tag. Om mattan sätts i K2 uppstår inte samma problem.
+1 på den så jag var en av de som fick de att skriva till att det inte fick stå öppet för länge. (tidigare stod inget om det) Fyfan vilken ångest det var när bubblorna blev fler och fler varefter tiden gick...

LoweW
LoweW LoweW skrev:
Förstår jag rätt att man kan använda sig av "Tätskikt Kiilto K2" som lim till "Kiilto Kerasafe+ våtrumsfolie" och låta det stå i ~2veckor utan att tätskiktet börjar bubbla sig?
Mitt har iaf ijte börjat bubbla sig. Sen får man se till att använda rätt mängd k2.

• Gilla
LoweW
  • Laddar…
LoweW
E eppeee skrev:
Mitt har iaf ijte börjat bubbla sig. Sen får man se till att använda rätt mängd k2.
Hur länge har ditt stått ”öppet” nu?
Använder du någon speciell limskrapa eller liknande för att få rätt mängd?

LoweW LoweW skrev:
Hur länge har ditt stått ”öppet” nu?
Använder du någon speciell limskrapa eller liknande för att få rätt mängd?
Ett par månader.
Nej rollade bara men utgick från mängden som står på förpackningen /kvm. Jag har den inte tillgänglig nu.

• Gilla
LoweW
  • Laddar…
LoweW
E eppeee skrev:
Ett par månader.
Nej rollade bara men utgick från mängden som står på förpackningen /kvm. Jag har den inte tillgänglig nu.
Super! Jag siktar som sagt på ~2 veckor så då borde det vara god marginal. Men jag skickade också iväg ett mail till Kiilto så jag hoppas på att få svar från dom.

Tack för infon!

• Gilla
eppeee
  • Laddar…
Jag satte Kerasafe med K2 i etapper. Sedan dröjde det 10 mån innan kaklet kom på. Inga synliga problem och inget läckage 5 år senare.

• Gilla
LoweW
  • Laddar…
LoweW
Fick svar från Kiilto!

• E-post på mobilskärm, diskussion om byggprodukter, lim, tätskikt, och primer för våtrum.
    Skapa konto
  • Gilla
eppeee och 1 till
  • Laddar…
LoweW
Precis när jag blivit klar med det sista tätskiktet kollar jag mobilen och ser detta mailet :crysmile:

Hehe j*vla tur att jag faktiskt använde Kiilto Keraseal i överlappningarna :seenoevil:

Även dom som jobbar med det kan ha fel!

• E-postmeddelande med instruktioner för användning av Kiilto-produkter vid tätning och montering av foliesystem.
    Skapa konto
  • Två cirkulära installationer på grönt väggytskikt, märkt med "Kiilto PRO" och "KeraSafe", omgivna av svarta korsmärken.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.