1 198 läst · 2 svar
1k läst
2 svar
Tätskikt i badrum
Hej!
Har en fråga kring försegling av tätskikt under tröskel till badrum.
Under vår tröskel så saknas det en uppvikning av tätskiktet. Detta uppmärksammades utav en besiktningsman. Min fråga är nu, kan man komplettera detta i efterhand? Antingen om man skarvar på en ytterligare en del eller om man använder silikon.
Vad är godkänt och vad är inte? Finns det undantag? Fanns det andra standarder förr? Badrummet är mest troligen mellan 12-15 år.
Kompletterar gärna om jag är otydlig. Alla svar uppskattas! Om bilder behövs för en bedömning ordnar jag det.
Har en fråga kring försegling av tätskikt under tröskel till badrum.
Under vår tröskel så saknas det en uppvikning av tätskiktet. Detta uppmärksammades utav en besiktningsman. Min fråga är nu, kan man komplettera detta i efterhand? Antingen om man skarvar på en ytterligare en del eller om man använder silikon.
Vad är godkänt och vad är inte? Finns det undantag? Fanns det andra standarder förr? Badrummet är mest troligen mellan 12-15 år.
Kompletterar gärna om jag är otydlig. Alla svar uppskattas! Om bilder behövs för en bedömning ordnar jag det.
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Det beror nog mycket på golvets lutning och avstånd från golvbrunnen.Matte0089 skrev:
Vet inte själv exakta siffror, men i vårt förra hus, byggt år 2010, hade vi inga trösklar alls, varken mellan "vanliga" bostadsrum eller in till våtrum.
Och allt blev godkänt av besiktningsmannen.
Och i den nuvarande bostadsrättslägenheten har vi inga trösklar heller.
I stället för trösklar har vi tunna aluminiumlister över gränsen mellan laminat och klinker/plastmatta.
Just det, kom in på den biten i jakt på mitt svar och då stod det såhär:KnockOnWood skrev:Det beror nog mycket på golvets lutning och avstånd från golvbrunnen.
Vet inte själv exakta siffror, men i vårt förra hus, byggt år 2010, hade vi inga trösklar alls, varken mellan "vanliga" bostadsrum eller in till våtrum.
Och allt blev godkänt av besiktningsmannen.
Och i den nuvarande bostadsrättslägenheten har vi inga trösklar heller.
I stället för trösklar har vi tunna aluminiumlister över gränsen mellan laminat och klinker/plastmatta.
"Saknas tröskel ska fuktkänsligt material vid dörröppningar skyddas. Vid keramiskt ytskikt kan fästmassan transportera fukt till intilliggande konstruktioner om den inte skyddas genom försegling."
Vår tröskel ligger löst och är handikappanpassad, alltså inte mycket mer till tröskel än vad jag misstänker att era aluminiumlister är. Vet inte om det skulle kunna vara en räddning.