Hej!
Bor i ett hus uppfört 79 och tätningslisterna är allt annat än täta. Dom nuvarande listerna sitter nästan ”urfrästa” i dörren och jag läste någonstans att det är svårt att få tag i sådana nuförtiden.

Kan jag köpa en annan ”vanlig” list och klara mig, typ självhäftande, den måste väl göra jobbet ändå?
Mvh

T tergo skrev:
kolla på Hitta beslag, ventiler, fogmassa (leifarvidsson.se)

tätningslist för spår finns fortfarande
tror du man kan ersätta en ”spårad” list med en vanlig slät?

G Grief13 skrev:
tror du man kan ersätta en ”spårad” list med en vanlig slät?
ev går det att fästa en rund silikonlist med silikon

Här är nuvarande list och den jag tänkt ersätta med, borde gå? Den som sitter nu gör absolut ingen skillnad.

• Trädörr närbild, metallhörn, skruv, skuggor, struktur, mönster, interiör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en hand som öppnar en mörkbrun trädörr med synlig dörrlåsmekanism och svart tätning.
    Skapa konto
  • Skärmdump av en webbsida som visar en svart tätningsslist, priset och kundbetyg.
    Skapa konto
En kronlist som den på bild är i hårdaste laget för en dörr. Om den ligger emot hela vägen blir listtrycket för stort för att låset skall fungera bra. Ligger den inte mot så är det förstås otätt.

Det du behöver är en slanglist som är så mjuk att den utan motstånd trycks ihop. En 8mm list tätar en springa från 3 till 8mm med lagom listtryck. Sådan finns hos glasmästare och snickerier som håller på med fönster och dörrar. Då med sågspårslist vilket i ditt fall är precis vad du behöver.
Kan du inte få tag i en sågspårslist duger vilken slanglist som helst. Limmas då med silicon.

Mvh Findus

Jag förstår! Tack så mycket.
När jag mäter ut till utkant list från fodret får jag 10mm, måste listen vara så bred? De flesta är ju 3-5-8mm bara..

Tack för perfekt svar.

findus42 findus42 skrev:
En kronlist som den på bild är i hårdaste laget för en dörr. Om den ligger emot hela vägen blir listtrycket för stort för att låset skall fungera bra. Ligger den inte mot så är det förstås otätt.

Det du behöver är en slanglist som är så mjuk att den utan motstånd trycks ihop. En 8mm list tätar en springa från 3 till 8mm med lagom listtryck. Sådan finns hos glasmästare och snickerier som håller på med fönster och dörrar. Då med sågspårslist vilket i ditt fall är precis vad du behöver.
Kan du inte få tag i en sågspårslist duger vilken slanglist som helst. Limmas då med silicon.

Mvh Findus
skulle den funka tror du?

• En skärmdump från Clas Ohlson, tätningstejp, 299 kr, onlinebutik, produktbeskrivning, kundbetyg.
    Skapa konto
Den satt som en smäck, nu får vi se om den gör jobbet.

• En närbild på en träkant, oklart fokus, en person i röda kläder suddig i bakgrunden.
    Skapa konto
T
G Grief13 skrev:
Den satt som en smäck, nu får vi se om den gör jobbet.
Är det omeganlisten i inlägget ovan du köpte?
Vi har exakt samma dörr..

T TAR12 skrev:
Är det omeganlisten i inlägget ovan du köpte?
Vi har exakt samma dörr..
körde allroundlisten, skar bort läppen på den gamla så den ligger kvar i spåret och satte den nya utanpå, upplever dock ingen superstor skillnad vid låssidan, bara upptill, får nog prova något annat.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.