Hej!
Bor i ett hus uppfört 79 och tätningslisterna är allt annat än täta. Dom nuvarande listerna sitter nästan ”urfrästa” i dörren och jag läste någonstans att det är svårt att få tag i sådana nuförtiden.
Kan jag köpa en annan ”vanlig” list och klara mig, typ självhäftande, den måste väl göra jobbet ändå?
Mvh
Bor i ett hus uppfört 79 och tätningslisterna är allt annat än täta. Dom nuvarande listerna sitter nästan ”urfrästa” i dörren och jag läste någonstans att det är svårt att få tag i sådana nuförtiden.
Kan jag köpa en annan ”vanlig” list och klara mig, typ självhäftande, den måste väl göra jobbet ändå?
Mvh
Produkter som diskuteras: "Tätningslist"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Här är nuvarande list och den jag tänkt ersätta med, borde gå? Den som sitter nu gör absolut ingen skillnad.
En kronlist som den på bild är i hårdaste laget för en dörr. Om den ligger emot hela vägen blir listtrycket för stort för att låset skall fungera bra. Ligger den inte mot så är det förstås otätt.
Det du behöver är en slanglist som är så mjuk att den utan motstånd trycks ihop. En 8mm list tätar en springa från 3 till 8mm med lagom listtryck. Sådan finns hos glasmästare och snickerier som håller på med fönster och dörrar. Då med sågspårslist vilket i ditt fall är precis vad du behöver.
Kan du inte få tag i en sågspårslist duger vilken slanglist som helst. Limmas då med silicon.
Mvh Findus
Det du behöver är en slanglist som är så mjuk att den utan motstånd trycks ihop. En 8mm list tätar en springa från 3 till 8mm med lagom listtryck. Sådan finns hos glasmästare och snickerier som håller på med fönster och dörrar. Då med sågspårslist vilket i ditt fall är precis vad du behöver.
Kan du inte få tag i en sågspårslist duger vilken slanglist som helst. Limmas då med silicon.
Mvh Findus
skulle den funka tror du?findus42 skrev:En kronlist som den på bild är i hårdaste laget för en dörr. Om den ligger emot hela vägen blir listtrycket för stort för att låset skall fungera bra. Ligger den inte mot så är det förstås otätt.
Mvh Findus
Produkter som diskuteras i tråden