Hejsan,
jag har 4 solpaneler med cirkulerande vätska vilken ibland (rätt ofta i somras) kan nå över 100 graders temperatur. Rörisarna som installerade detta hade uppenbarligen ingen vana vid sådana här installationer och använde lin som tätning i rörkopplingarna. Det fungerar med tiden inget bra och jag har fått fixa läckage både här och var!
Nu är jag på gång att göra en större renovering av systemet och satsar i första hand på kopplingar med packning mot slätände. Men jag måste på några ställen ändå täta "vanliga" rörgängor, vad rekommenderas att använda där? Kan absolut tänka mig en dyrare produkt om den ger oss år av problemfri drift.
Är detta något att ha?
https://www.biltema.se/bygg/tejp/maskeringstejp/gangtejp-2000036065

Tack på förhand
Stenper

Åsa Lund
Ring tillverkaren av solfångare och fråga?

R
Gängtape ska du ha det används till fjärrvärme 100C och fungerar bra , linda på mycket med sluttning mot gängslut
Slätända så är det fiberpackning som gäller
Panelerna sitter väl i hop med kopparrör och klämringskopplingar mellan sig , det gör mina .

Loctite 55 är mycket bra annars.

Krilleman
Hej och tack för svaren!
Loctite 561 verkar ju vara en bra grej, som ett limstift! Jag har alltid varit tveksam till att bara använda använda ett lim utan lin eller tejp. Känns som om jag kanske får ompröva detta? Vad säger ni som provat, funkar det i längden?

Stenper

jag tycker det verkar konstigt att linet inte håller tätt, är det verkligen riktigt gjort? Jag hade inte tagit gängtejp, mitt val hade varit mellan nytt lin eller loctite. Jag har dock inte kollat specifikationen för loctites produkter, men du verkar ju ha fått bra tips i tråden.

R
Har lin och pasta på pannan , rörisen sa att det håller för 125 C om du har lin och smörjer , lite lin och smörjer , det ska vara massor med smörja tillsammans med linet , då håller , har så på solisarna med , det håller , fick 120C ner till växlaren ingen läcka

När det har läckt tycker jag det verkar som om linet har torkat och därmed krympt! Vad kan man smörja linet med som klarar hög temperatur, solljus mm?

Lin brukar anses vara bra, men gängtape är snabbare att montera. Jag har lin i alla skarvar på min panna.

R
Unipack har jag använd på min panna och det håller , klart du får se till att ha flöde över fångarna så dom inte hamnar i kokläge
öka farten på cirkpumpen

Kombo Loctite 55 och 561??

S Stenper skrev:
Kombo Loctite 55 och 561??
Läser man specifikationen för 561 är den endast till för lågtryckstätning. Loctite 55 eller lin och pasta anser jag är det bästa alternativet.

Det är sällan bra att blanda olika produkter vid tätning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.