11 528 läst · 6 svar
12k läst
6 svar
Tätning mellan rökrör och mur?
Mitt rök rör är ingjutet i muren.Eftersom min panna har en fläkt skapar detta oljud som sprids upp i muren.
Jag kommer gjuta i ett nytt rör i muren som har lite större dim än orginal rökröret och sedan täta med något tätnings band eller brandfast silicon.
Jag kommer gjuta i ett nytt rör i muren som har lite större dim än orginal rökröret och sedan täta med något tätnings band eller brandfast silicon.
Tack för snabba svar.
Lutar åt att göra som "herrarna Hansson & Palm" skrev; mura in en "muff" med större dimension än rökröret och sedan dreva i glappet mellan de båda. Tätningssnöre innehöll väl asbest tidigare, men antar att så inte är fallet numera.
/P
Lutar åt att göra som "herrarna Hansson & Palm" skrev; mura in en "muff" med större dimension än rökröret och sedan dreva i glappet mellan de båda. Tätningssnöre innehöll väl asbest tidigare, men antar att så inte är fallet numera.
/P
Jag har murat röret direkt in i skorstenen. Visst kan man höra fläkten, om man lyssnar noga, men den hörs inte alls lika mycket som oljebrännaren gjorde tidigare. Inte är det lika irriterande heller (men det är väl mest för att det inte dränerar börsen lika mycket!).
Liknande trådar
-
Tätning mellan plastkanal tilluft och befintligt kvadratiskt hål?
Ventilation -
Kaminrör tätning mellan rör och stos
Ved, Pellets, Flis -
Tätning mellan imkanal och ångspärr i nybyggt hus
Ventilation -
Korrekt bredd på skumtätningen (mellanglasfönster)
Fönster & Dörrar -
Tätning mellan rökrör och skorsten?
Ved, Pellets, Flis